Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.contributor.editorAarikka, Lotta
dc.contributor.editorPriiki, Katri
dc.contributor.editorIvaska, Ilmari
dc.date.accessioned2022-07-06T08:59:33Z
dc.date.available2022-07-06T08:59:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHuhta, A. (2022). Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä. In L. Aarikka, K. Priiki, & I. Ivaska (Eds.), <i>Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä</i> (pp. 62-79). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA-teema. <a href="https://doi.org/10.30660/afinla.111273" target="_blank">https://doi.org/10.30660/afinla.111273</a>
dc.identifier.otherCONVID_147271490
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82243
dc.description.abstractThe study investigated young learners of Finnish as L2 from Russian-speaking families mostly in grades 3–6 in Finnish-medium schools. 169 pupils completed language tests in Finnish and Russian, and psycholinguistic measures of basic linguistic processes related to phonological awareness, retrieval of words from memory, and working memory. The study examined to what extent linguistic and psycholinguistic skills predict learners’ Finnish L2 reading and writing. Regression analyses indicated that psycholinguistic factors (particularly processing Finnish phonemes) accounted for about 34% of variance in L2 reading and 38% in writing, whereas measures of language skills, mostly L2 skills (e.g., dictation, vocabulary) explained 45% of the variance in L2 reading and 51% in writing. Even when both types of measures were combined in the analyses, psycholinguistic factors explained a proportion of variance in L2 reading and writing. The study contributes to developing research-based diagnostic measures for Finnish L2 reading and writing.en
dc.format.extent287
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
dc.relation.ispartofSoveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä
dc.relation.ispartofseriesAFinLA-teema
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinla/article/view/111273
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202207063841
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-73-1
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange62-79
dc.relation.issn2814-6298
dc.relation.numberinseries14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysopsykolingvistiikka
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysofonologinen tietoisuus
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysotyömuisti
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokielitaito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8856
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23025
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13896
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30660/afinla.111273
dc.type.okmA3


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright