Show simple item record

dc.contributor.authorMörsky, Emmi
dc.contributor.authorMönkkönen, Tiia
dc.contributor.authorLaukkanen, Arto
dc.contributor.authorNiemistö, Donna
dc.contributor.authorSoini, Anne
dc.contributor.authorSääkslahti, Arja
dc.date.accessioned2022-07-01T12:20:10Z
dc.date.available2022-07-01T12:20:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMörsky, E., Mönkkönen, T., Laukkanen, A., Niemistö, D., Soini, A., & Sääkslahti, A. (2022). Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>59</i>(3), 91-98. <a href="https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2022/lt_3_2022_91-98.pdf" target="_blank">https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2022/lt_3_2022_91-98.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_147084065
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82184
dc.description.abstractUnen tiedetään olevan yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, motoriseen koordinaatioon sekä koettuun motoriseen pätevyyteen. Lisäksi selvitettiin unen määrän yhteyttä fyysisen aktiivisuuden, paikallaan olon sekä ruutuajan määrään. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös mahdollisia iästä ja sukupuolesta johtuvia eroja kyseisissä muuttujissa. Tutkimus oli osa Taitavat tenavat –tutkimushanketta, jonka aikana lapset olivat 3–7-vuotiaita (N = 1234, 624 tyttöä ja 610 poikaa, ikä 5,0 v. ± 1,1). Unen määrää, fyysistä aktiivisuutta, paikallaan oloa ja ruutuaikaa kysyttiin huoltajilta kyselylomakkeilla. Tutkimus toteutettiin vuosina 2015–2016. Lasten liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoja tutkittiin TGMD-3 (Ulrich 2019), motorista koordinaatiota KTK (Kiphard & Schilling 2007) ja koettua motorista pätevyyttä PMSC mittareilla (Barnett ym. 2015a). Sukupuolieroja selvitettiin kahden riippumattoman otoksen t-testeillä. Yksisuuntaisella ANCOVA -analyysilla tarkasteltiin, kuinka paljon unen määrä selitti keskiarvojen vaihtelua muuttujissa huomioiden ikä ja sukupuoli vakioituina muuttujina. Unen määrä selitti tilastollisesti merkitsevästi liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoja, mutta selitysasteet olivat vähäiset (1,1 %; 1,0 %). Ikä selitti liikkumistaidoista 32,8 prosenttia ja pallonkäsittelytaidoista 40,2 prosenttia. Pojilla oli merkitsevästi korkeammat pisteet pallonkäsittelytaidoissa sekä korkeampi fyysisen aktiivisuuden ja ruutuajan määrä kuin tytöillä. Mitä vanhempaan ikäryhmään lapsi kuului, sitä todennäköisempää oli, että lapsella oli myös korkeammat liikkumis- ja pallonkäsittelytaidot, motorinen koordinaatio sekä fyysisen aktiivisuuden, paikallaan olon ja ruutuajan määrä. Vastaavasti unen määrä ja koettu motorinen pätevyys olivat iän myötä matalammat. Jatkossa olisi tarpeen selvittää unen määrän yhteyttä motoristen taitojen kehitykseen tarkemmilla unen määrän ja laadun mittareilla. Tulevaisuudessa olisi aiheellista pyrkiä sisällyttämään unen ja motoristen taitojen yhteyden tarkasteluun myös unisuosituksia vähemmän tai suosituksia yli nukkuvia lapsia.fi
dc.description.abstractStudies have shown that sleep is associated with children’s physical, cognitive, and emotional development, and their learning. This study examined associations between hours of sleep and locomotor skills (LMS), ball skills (BS), motor coordination (MC), perceived motor competence (PMC), levels of physical activity (PA), sedentary behaviour (SB), and screen time (ST) in early childhood. Gender and age differences were also examined. All the participants in the study took part in the Skilled Kids project. At the time of data collection, all children were 3 to 7 years of age (N = 1234, 624 girls and 610 boys, age 5.0yrs ± 1.1). The data was collected in 2015–2016. Hours of sleep, PA, SB, and ST were measured using a questionnaire answered by a legal guardian. Children’s LMS and BS were measured with the Test of Gross Motor Development third version (TGMD-3; Ulrich 2019), MC was assessed with the Körperkoodination Test Für Kinder (KTK; Kiphard & Schilling 2007), and PMC was measured with the PMSC assessment tool (Barnett et al. 2015a). Sex differences were examined using independent samples t-tests, and oneway ANCOVAs were used to investigate the extent to which average hours of sleep explained the variation in the variables when age and sex were considered as covariates. The results showed that sleep statistically significantly explained 1.1 percent of the variance in LMS and 1.0 percent of the variance in BS. Age explained 32.8 percent of the variance in LMS and 40.2 percent of the variance in BS. Boys had significantly higher BS, PA, and ST scores than girls. The older children had higher scores for ST, SB, PA, LMS, BS, and MC and lower scores for sleep and PMC than the younger children. Future studies are needed with data including more variation in children’s total sleeping time, and conduct more accurate assessments to measure in more detail the amount and quality of children’s sleep and its association with motor skills and development.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesLiikunta ja tiede
dc.relation.urihttps://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2022/lt_3_2022_91-98.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVarhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202207013783
dc.contributor.laitosLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapsykologiafi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineSport Pedagogyen
dc.contributor.oppiaineSport and Exercise Psychologyen
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange91-98
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume59
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Liikuntatieteellinen seura
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/45/626/2015
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoliikkumattomuus
dc.subject.ysouni (lepotila)
dc.subject.ysoruutuaika
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysoesikouluikäiset
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39320
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23102
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4354
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24012
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8299
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38643
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24478
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6911
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
datacite.isSupplementedBy.doi10.17011/jyx/dataset/82137
datacite.isSupplementedByNiemistö, Donna; Laukkanen, Arto; Finni Juutinen, Taija; Sääkslahti, Arja; Barnett, Lisa M; Lenoir, Matthieu; Cantell, Marja. (2022). <i>"Skilled Kids" study's research data</i>. V. 31.5.2017. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/82137" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/82137</a>. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206303738">https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206303738</a>
datacite.isSupplementedByLaukkanen, Arto; Sääkslahti, Arja; Niemistö, Donna; Aunola, Kaisa; Meklin, Elina; Luukkainen, Nanne-Mari; Barnett, Lisa M; Cantell, Marja; Clark, Cain. <i>Skills, support, and physical activity – TAITURIT study data</i>. V. 20.1.2023.
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright