Hyvinvoiva sosiaalityöntekijä?
Kirjallisuuteen pohjautuvan tutkielmani aiheena on sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointi. Pyrin saamaan kokonaiskuvaa sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia edistävistä ja heikentävistä tekijöistä sekä keinoista, joilla työhyvinvointiin voidaan vaikuttaa. Tarkastelen aineistoni tutkimuksista esiin nousevia tuloksia Arnold Bakkerin ja Evangelia Demeroutin (2017) luomaan job demands–resources -teoriaan peilaten. Koko tutkielmani taustateoriana on kriittinen realismi, jonka näkökulman mukaisesti pyrin tarkastelemaan ja saamaan tietoa työhyvinvoinnista.
Tutkielmani aineistona on kaksi sosiaalityön väitöskirjaa sekä neljä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Näissä tutkimuksissa käsitellään sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia yksilöllisten ominaisuuksien ja työn vaativuuteen liittyvien käsitteiden sekä työssä käytettävissä olevien resurssien moniulotteisena ilmiönä. Kaksi tutkimuksista on kotimaisia ja neljä kansainvälisiä.
Aineiston pohjalta muotoutuu kuva sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Työhyvinvointia heikentävät riittämättömät resurssit, liian suuri työmäärä ja työn vaativuus, lisäksi henkilökohtainen stressi voimistaa näitä kokemuksia. Työhyvinvointia tukevat seikat, kuten osallisuus, tiimityöskentely ja työajan hallittavuus, voivat kompensoida työhyvinvointia heikentävää työssä koettua stressiä. Tulosten perusteella psykosomaattisen työhyvinvoinnin tukeminen on erittäin keskeistä. Lähiesihenkilöiden henkilöstöjohtamisen taidot voivat vaikuttaa positiivisesti työhön sitoutumiseen, joka puolestaan on yhteydessä psykologiseen hyvinvointiin, erityisesti työn vaativuuden ollessa korkeaa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Unveiling the longitudinal reciprocal relationship between burnout and engagement among adolescent athletes in sport schools
Kuokkanen, Joni; Saarinen, Milla; Phipps, Daniel J.; Korhonen, Johan; Romar, Jan‐Erik (Wiley, 2024)Introduction Burnout and engagement are pivotal for adolescents' well-being and have received extensive attention in the educational literature. However, less is known about how these factors develop and interact within ... -
Study engagement and burnout profiles among Finnish higher education students
Salmela-Aro, Katariina; Read, Sanna (Elsevier BV, 2017)A person-oriented approach was applied to identify profiles of study engagement and burnout (i.e., exhaustion, cynicism, inadequacy) in higher education in a large and representative sample of 12,394 higher education students ... -
Tunnetyön kuormittavuus terveydenhuoltoalalla : palvelumotivaatio ja transformationaalinen johtajuus puskuroivina voimavaroina
Korhonen, Iiro; Lahtinen, Antti (2015)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa tunnetyön kuormittavuutta suomalaisella terveydenhuoltoalalla. Työn vaatimusten ja voimavarojen mallia (JD-R) hyödyntäen tutkimme, kuinka tunnetyön kuormittavuus työn ... -
Do intensified job demands predict burnout? How motivation to lead and leadership status may have a moderating effect
Lehtiniemi, Katariina; Tossavainen, Anni; Auvinen, Elina; Herttalampi, Mari; Feldt, Taru (Frontiers Media SA, 2023)Objectives: The aim of this longitudinal study was to investigate how intensified job demands (job-related planning demands, career-related planning demands, and learning demands) are associated with burnout. We explored ... -
Staying connected and feeling less exhausted : The autonomy benefits of after‐hour connectivity
van Zoonen, Ward; Treem, Jeffrey W.; Sivunen, Anu E. (John Wiley & Sons, 2023)This study investigates the longitudinal relationship between after-hour connectivity, autonomy and exhaustion. In doing so, we seek to illuminate the role of individuals' connectivity to work in relation to their autonomy ...