Oliosuuntautuneisuus pelikehityksessä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pelien suunnittelun ja kehityksen yleisimpä keinoja on oliosuuntautuneisuuden hyödyntäminen. Olioajattelu perustuu käsitteeseen, jossa ohjelmiston, tai jonkin muun kokonaisuuden nähdään koostuvan monesta pienestä entiteetistä, jotka tekevät yhteistyötä jonkin asian saavuttamiseksi. Peleissä esiintyvät hahmot, esineet, ympäristöt ja niiden taustalla toimivat mekaniikat voivat hyödyntää oliosuuntautuneisuuden periaatteita. One of the most common ways of designing and developing a game is utilizing object-orientation. Thinking objects is based on a concept, where a software, or something else is seen as a compilation of many small entity, which work together to achieve something. In games, the characters, items, environments and the mechanics running in the background can utilize the principles of object-orientation.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erilaisten peleissä käytettävien pääsilmukoiden esittely
Ilmonen, Kasimir (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan peleissä käytettäviä pääsilmukoita, jotka mahdollistavat reaaliaikaisuuden peleissä. Tarkoituksena on esitellä ja vertailla erilaisia pääsilmukkamalleja, jotta lukija osaisi valita omaan käyttöönsä ... -
What Students Think About Game-Themed CS1
Lakanen, Antti-Jussi; Lappalainen, Vesa (Lappeenrannan teknillinen yliopisto, 2014)There has been rising academic interest in including computer game programming in CS1 curriculum during the past years, and many experience reports exist on the topic. Still, there is a need for knowledge on student ... -
On the impact of computer science outreach events on K-12 students
Lakanen, Antti-Jussi (University of Jyväskylä, 2016)Many countries have begun to adopt computer science (CS) and computational thinking (CT) into national curricula of compulsory education and upper secondary education. It is argued that learning rigorous CS concepts not ... -
Java-sovelluksen ajonaikaisen muistin käytön optimointi
Rautiainen, Pasi (2024)Selvitetään kirjallisuudesta muistinkulutuksen vähentämisen keinoja Java-sovelluksessa. Miten ajonaikaista muistinkulutusta voidaan opitimoida. Tutkielmassa selvitetään myös mitä syitä on muistinkulutukseen. Tässä tutkielmassa ... -
Välimuistiolion tuottamisen keston huomioiva ennaltahaku
Sandström, Petri (2016)Web-teknologiat kehittyvät jatkuvasti ja samalla on nähtävissä suuntaus kohti enemmissä määrin dynaamisempaa ja yksilöidympää web-sisältöä. Yksilöidyn sisällön tuottamiseen vaaditaan tyypillisesti käyttäjän tunnistautuminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.