Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorWasenius, Minna
dc.date.accessioned2022-06-30T04:28:34Z
dc.date.available2022-06-30T04:28:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82109
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoite oli selvittää miten pitkän työuran tehneet kokevat työssä oppimisen arvostuksen, tuen ja urakehityksen sekä kuinka riippuvaisia kaikki eri tekijät ovat toisistaan. Työssä oppiminen on merkittävä oppimisen muoto, jota tapahtuu arjessa viikoittain. Oppimista tapahtuu erilaisissa verkostoissa, kollegoiden kanssa vuorovaikutuksessa ja myös vapaa-ajalla. Työpaikoilla voidaan tarjota ja luoda hyvä oppimisympäristö. Oppimisympäristöön kuuluu, että on hyvät rakenteet, osaa-mispolut ja ympäristöt, jotka tukevat oppimista. On oltava paikka, jossa voi reflektoida kollegojen kanssa. Kaikkien oppimisympäristöjen tulisi olla turvallisia, ja lisäksi on hyvä luoda organisaatioon oppimista tukeva kulttuuri, joka sallii myös virheitä ja keskeneräisyyttä sekä mahdollisuuden oppia virheistä. Ihmisinä emme ole kuitenkaan täydellisiä eikä sitä kannata myöskään tavoitella. Mikäli oppimisympäristö on luottamusta herättävä, me saamme luovuuden nousemaan. Tuloksien perusteella ei voida sanoa, että työssä oppiminen yksistään edistää urakehitystä, vaan yksilön tulee myös hankkia koulutusta. Työssä oppimisen vaikutukset urakehitykseen moni vastaaja oli ”samaa mieltä” tai ”osittain samaa” mieltä. Osa vastaajat nostivat esille, että kokivat myös arvostusta. Työssä oppimista on tuettu koulutuksen avulla ja yksilöt kokivat, että koulutuksesta ja valmennuksista on ollut heille hyötyä ja työ on sujunut paremmin. Kouluttautumista pidettiin myös tärkeänä urakehityksen näkökulmasta. Yksilöiden kokemukset pitkän uran arvostamisesta oli pääsääntöisesti positiivinen, mutta nähtiin myös, että työnantaja ei hyödynnä täysimääräisesti osaamista.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherammatillisuus
dc.titleYksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206303709
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysoprofessionalismi
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysourakehitys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot