Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää miten pitkän työuran tehneet kokevat työssä oppimisen arvostuksen, tuen ja urakehityksen sekä kuinka riippuvaisia kaikki eri tekijät ovat toisistaan.
Työssä oppiminen on merkittävä oppimisen muoto, jota tapahtuu arjessa viikoittain. Oppimista tapahtuu erilaisissa verkostoissa, kollegoiden kanssa vuorovaikutuksessa ja myös vapaa-ajalla. Työpaikoilla voidaan tarjota ja luoda hyvä oppimisympäristö. Oppimisympäristöön kuuluu, että on hyvät rakenteet, osaa-mispolut ja ympäristöt, jotka tukevat oppimista. On oltava paikka, jossa voi reflektoida kollegojen kanssa. Kaikkien oppimisympäristöjen tulisi olla turvallisia, ja lisäksi on hyvä luoda organisaatioon oppimista tukeva kulttuuri, joka sallii myös virheitä ja keskeneräisyyttä sekä mahdollisuuden oppia virheistä. Ihmisinä emme ole kuitenkaan täydellisiä eikä sitä kannata myöskään tavoitella. Mikäli oppimisympäristö on luottamusta herättävä, me saamme luovuuden nousemaan. Tuloksien perusteella ei voida sanoa, että työssä oppiminen yksistään edistää urakehitystä, vaan yksilön tulee myös hankkia koulutusta. Työssä oppimisen vaikutukset urakehitykseen moni vastaaja oli ”samaa mieltä” tai ”osittain samaa” mieltä. Osa vastaajat nostivat esille, että kokivat myös arvostusta. Työssä oppimista on tuettu koulutuksen avulla ja yksilöt kokivat, että koulutuksesta ja valmennuksista on ollut heille hyötyä ja työ on sujunut paremmin. Kouluttautumista pidettiin myös tärkeänä urakehityksen näkökulmasta. Yksilöiden kokemukset pitkän uran arvostamisesta oli pääsääntöisesti positiivinen, mutta nähtiin myös, että työnantaja ei hyödynnä täysimääräisesti osaamista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services
Kettunen, Jaana (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2017) -
Sosiaali- ja terveysalan työpaikkaohjaajien käsitykset työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta ja ammatillisen koulutuksen reformista
Silvennoinen, Kaisa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, ... -
Uraohjaajien osaaminen ja haasteet työelämän murroksessa
Lampi, Emilia; Vähäsantanen, Katja; Rantanen, Johanna (Kansanvalistusseura; Aikuiskasvatuksen tutkimusseura, 2019)Artikkelissa tutkitaan uraohjaajien kokemuksia heidän tarvitsemastaan osaamisesta ja kohtaamistaan haasteista työelämän murroksessa. Osaamisen ja haasteiden tutkimuksella voidaan tunnistaa uraohjauksen kriittisiä kysymyksiä ... -
Investing in Career Guidance: The Case for Workers -julkilausuma
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Kansainvälisten organisaatioiden - Euroopan komissio, Euroopan ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskus Cedefop, Euroopan Koulutussäätiö ETF, OECD, ILO, Unesco ja World Bank - yhteinen IAG-ryhmä julkaisi kesällä 2023 ... -
Career experts’ conceptions of innovation in career development
Kettunen, Jaana (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic investigation into career experts’ conceptions of innovation in career development. The results show that conceptions of innovation in career development varied ...