Hyvä ja paha palkitseminen Osuuspankissa : minkälaiset tavoitteet motivoivat ja miten lähijohtajien toimilla saadaan tavoitteita jalkautettua
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan palkitsemista osana työntekijöiden motivaatiota suomalaisessa finanssialan organisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää työntekijöiden kokemuksia omasta työmotivaatiostaan sekä organisaatiossa käytössä olevista palkitsemisen käytänteistä ja suoritusmittareista. Tavoitteena on myös tarkastella sitä, miten palkitsemista toteutetaan ja miten palkitsevana haastateltavat kokevat nykyisen palkitsemisen kokonaisuuden. Lisäksi pyrin tutkielmassani selvittämään lähijohtajien merkitystä palkitsemiseen ja tavoitteiden asettamiseen, sekä miten lähijohtajien toimilla palkitsemista ja tavoitteita saataisiin paremmin jalkautettua henkilöstölle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui yhdeksän kohdeorganisaation työntekijää edustaen monipuolisesti kohdeorganisaation eri liiketoiminta-alueita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Teoreettisena viitekehyksenä toimii motivaatioon, palkitsemiseen ja tavoitteisiin liittyvä aiempi tutkimus.
Tutkimuksen tuloksien teemat mukailevat hyvin vahvasti viitekehystä. Aineiston perusteella aineeton ja aineellinen palkitseminen ovat molemmat tärkeitä tekijöitä työmotivaation näkökulmasta. Aineellinen palkitseminen on usein lähtökohtainen syy työn tekemiselle, mutta aineiston perusteella aineeton palkitseminen on se, mikä sitouttaa ja pitää työntekijät sitoutuneena organisaatioon. Keskeisiä aineettoman palkitsemisen sitouttavia tekijöitä ovat esimerkiksi työyhteisö, työn merkityksellisyys, mahdollisuus oppia uutta ja toimia asiantuntijana, vaikutusmahdollisuudet työn ja tavoitteiden suunnitteluun sekä hyvä johtaminen. Palkka, vuositavoitteisiin sidotut bonukset ja työsuhde-edut koettiin merkityksellisimpinä aineellisen palkitsemisen tekijöinä. Tässä tutkimuksessa todetaan juuri hyvän johtamisen nousevan yhdeksi merkittävimmäksi tekijäksi työntekijöiden motivaation ja palkitsemisen kokemuksen kannalta. Palkitsemisen kehittämisessä korostuukin juuri lähijohtajien kehittäminen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tulospalkkauksen tärkeimmät motivaatiota ja sitoutumista lisäävät tekijät
Rantanen, Atte (2022)Tämä tutkimus käsittelee tulospalkkauksen eri tekijöiden vaikutusta alempien johtajien ja toimihenkilöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Tutkimuksessa myös tutkittiin tekijöitä, jotka vaikuttavat palkkamallin ymmärrettävyyteen. ... -
Asiantuntijaorganisaatioiden palkitsemisjärjestelmät ja niiden yhteys henkilöstön motivaatioon ja oppimiseen
Pahkala, Mari (2016)Tämä tutkimus käsittelee asiantuntijaorganisaatioiden palkitsemisjärjestelmiä ja niiden yhteyttä henkilöstön motivaatioon ja oppimiseen. Tutkimus on laadullinen ja tutkimukseen osallistuneet yksityissektorin organisaatiot ... -
Tähtiseurojen työntekijöiden näkemyksiä työmotivaation johtamisesta urheiluseuroissa
Nieminen, Senni (2022)Johdon toiminnalla on huomattu olevan vaikutusta siihen millaisena työntekijä kokee oman työnsä, osaamisensa ja ilmapiirin työpaikalla. Näistä tekijöistä syntyy työmotivaatio ja niitä kuvaillaan usein autonomian, kyvykkyyden ... -
Myyntityöntekijöiden työmotivaatio ja motivoiva johtaja : myyntityöntekijöiden ja esimiesten näkemyksiä myyntityöntekijöiden työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä ja motivoivasta johtajasta
Lepola, Laura (2017)Tänä päivänä organisaatioihin kohdistuu entistä suurempi paine ylläpitää kilpailukykyään jatkuvien muutosten leimaamassa toimintaympäristössä. Yksi kilpailukyvyn taustalla vaikuttavista merkittävistä tekijöistä on ...