Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLappalainen, Päivi
dc.contributor.authorHeikkilä, Rasmus
dc.contributor.authorLitja, Leo
dc.date.accessioned2022-06-27T10:15:15Z
dc.date.available2022-06-27T10:15:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82044
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. Lisäksi tarkastelimme, kuinka aktiivisesti nuoret käyttivät ohjelmaa, sekä millaisiksi he kokivat ohjelman ja sen tehtävät. Tutkimuksen aineisto on osa Kompassi luokassa -tutkimusta, jonka aloitti 465 nuorta valtakunnallisesti. Intervention vaikutusta nuorten vuorovaikutussuhteisiin tutkittiin tarkastelemalla suhdetta luokkatovereihin, luokan ilmapiiriä ja nuorten prososiaalisia pyrkimyksiä. Muutosta hyvinvoinnissa mitattiin puolestaan masennusoireilussa DEPSkyselyllä, psykologisessa joustavuudessa CompACT-8-kyselyllä ja tyytyväisyydessä elämään SWLS-mittarilla. Vuorovaikutussuhteita ja hyvinvointia tutkittiin tarkastelemalla intervention alku- ja loppumittauksia riippuvien otosten t-testillä. Käyttöaktiivisuutta tutkittiin puolestaan suoritusprosenttia, sitoutumisprosenttia ja käyttöviikkoja tarkastelemalla. Lisäksi nuoria pyydettiin täyttämään loppupalaute, joka sisälsi sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista dataa, joiden pohjalta tarkasteltiin, miten nuoret kokivat ohjelman, mitä taitoja he oppivat ohjelmassa ja kenelle he suosittelisivat ohjelmaa. Tulokset osoittivat, ettei ohjelma saavuttanut toivottua vaikuttavuutta vuorovaikutussuhteiden ja hyvinvoinnin kohenemisessa muutamia pieniä muutoksia lukuun ottamatta, mutta kokemuksia ja käyttöaktiivisuutta tarkastellessa avautui hyvä näkymä intervention epäkohtiin sekä nuorten mielenmaisemaan. Nuorten kokemuksien kuunteleminen on todella tärkeää, jotta vastaavia interventioita voitaisiin kohdentaa ja muokata paremmin nuorten tarpeita vastaavaksi.fi
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMe ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206273648
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysovaikuttavuus
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysohyväksymis- ja omistautumisterapia
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysoterveyden edistäminen
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot