dc.contributor.author | Juvonen, Veera | |
dc.date.accessioned | 2022-06-23T09:18:10Z | |
dc.date.available | 2022-06-23T09:18:10Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82012 | |
dc.description.abstract | Erilaisten pelien käyttö opetuksessa eri koulutusasteilla on lisääntynyt viime vuosien aikana. Pelien tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista esimerkiksi kieltenopetuksen monipuolistamisessa on tehty useita eri tutkimuksia eri pelityyppien, kouluaineiden sekä kohderyhmien näkökulmista. Opetuksessa käytettävät pelit ovat usein luotu käytettäviksi nimenomaan koulumaailmassa tai opetus- ja oppimistarkoituksessa yleisesti, mutta video- ja muiden ei-opetuksellisten pelien käyttö opetuksessa on melko uusi ilmiö. Yksi viime vuosina laajasti tutkittu pelityyppi on MMORPG-pelit. Lyhenne tulee englannin sanoista Massive Multiplayer Online Role-Playing Game. Näissä peleissä korostuvat erityisesti pelihahmojen antamien tehtävien suorittaminen, oman pelihahmon monipuolinen kehittäminen, vuorovaikutus muiden pelaajien ja hahmojen kanssa sekä toimiminen pelien erilaisissa ympäristöissä. Erilaisten ei-opetuksellisten pelien potentiaali myös opetuskäytössä on havaittu esimerkiksi useiden tapaustutkimusten kautta, mutta usein näissä kokeiluissa tutkimukseen on otettu mukaan myös itse pelin pelaaminen. Myös ajatus pelien käyttämisessä opetuksessa tarkoittaa monelle automaattisesti varsinaisen pelin pelaamista, mutta opetuksellisesti pelit sisältävät monia hyödyllisiä elementtejä ilman oikean digitaalisen pelin käyttöä. Tutkielmassa teoreettinen viitekehys nojautui seuraaviin käsitteisiin ja teemoihin: pelillistäminen, motivaatio, MMORPG-pelit yleisesti, sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmasta materiaalipakettia tukevat osiot. Näitä olivat muun muassa oppijan kuvaaminen aktiivisena toimijana sekä opettajan vastuu ohjata oppijaa tuottamaan, tulkitsemaan ja tunnistamaan erilaisia tekstejä ja kokonaisuuksia. Pelillistämisen päätavoitteista käsiteltiin muun muassa oppimisen hauskuutta ja mielekkyyttä sekä motivaation nostamista ja ylläpitoa. Tutkielmassa tehtävätyypit valittiin kahdesta MMORPG-pelistä: RuneScapesta ja World of Warcraftista. Tämä tutkielma sisältää opetusmateriaalipaketin, jossa tehtävien raamit noudattavat edellä mainituista kahdesta MMORPG-pelistä löytyviä opetuskontekstiin sopivia elementtejä ja toimintamalleja. Materiaalipaketin kohderyhmänä toimivat esimerkkien kautta 5. ja 6. luokan oppilaat suomenkielisessä peruskoulussa, mutta pelien tapaan tehtävät soveltuvat muokkauksien kautta monelle eri ikäryhmälle, sekä kohderyhmää nuoremmille että vanhemmille. Materiaalipaketin tehtävissä yhdistyvät vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman tavoitteiden ja oppimiskäsitysten lisäksi myös MMORPG-peleissä tutut tavoitteet; vuorovaikutus muiden kanssa, tehtävien suorittaminen eri taitoja hyväksi käyttäen, näiden taitojen kehittäminen sekä tehtävien suorittaminen luokkahuoneen lisäksi myös sen ulkopuolella. Tehtävissä pyritään tuottamaan ja tulkitsemaan vierasta kieltä eri tavoin suullisesti, kirjallisesti sekä kuuntelu- ja lukutaidon kautta. Materiaalipaketissa ei vaadita varsinaisen pelin käyttöä, vaan tehtävät ja niiden pohjat on rakennettu erilaisten peleistä löytyvien tehtävien kautta. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | MMORPG | |
dc.subject.other | ELT | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | gaming | |
dc.title | ”You’ve got a quest!” : a material package for using elements of MMORPG-games in elementary school ELT | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206233616 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | motivation (mental objects) | |
dc.subject.yso | gamification | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |