Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalaja, Teppo
dc.contributor.advisorAarto-Pesonen, Leena
dc.contributor.authorHalonen, Elina
dc.date.accessioned2022-06-23T08:23:09Z
dc.date.available2022-06-23T08:23:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82011
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden sekä liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden itsearvioitua kompetenssia ja asenteita Move!-mittausten toteuttamiseen sekä fyysisen toimintakyvyn tukemiseen. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät ovat yhteydessä itsearvioituun kompetenssiin. Tässä tutkimuksessa asenteiden tarkastelu rajautui kognitiivisen ja affektiivisen osa-alueen selvittämiseen ja hyödyllisyyden kokemusten tarkasteluun. Kognitiivinen asenteiden osa-alue käsittää ajatukset ja uskomukset, kun taas affektiivinen osa-alue käsittää emootiot ja tunteet kohteesta. Tämä tutkielma on määrällinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin sähköpostin kautta Jyväskylän liikuntatieteellisen tiedekunnan maisterivaiheen liikuntapedagogiikan opiskelijoille sekä Suomen eri yliopistojen opettajankoulutuslaitosten luokanopettajaopiskelijoille lukuun ottamatta Helsingin yliopistoa. Vastaaminen kyselyyn perustui vapaaehtoisuuteen. Opettajaopiskelijoiden itsearvioitu kompetenssi oppilaan toimintakyvyn mittaamiseen ja tukemiseen oli kohtalainen. Liikunnanopettajaopiskelijat arvioivat kompetenssinsa keskimäärin hyväksi, kun luokanopettajaopiskelijat vastaavasti arvioivat sen kohtalaiseksi. Opettajaopiskelijoiden asenteet olivat neutraalit mittaamista ja tukemista kohtaan. Opettajaopiskelijoiden kompetenssiin oli voimakkain yhteys opintotaustalla ja lievä yhteys kognitiivisella asenteella. Liikuntapedagogiikan opinnot ja myönteisempi asenne vaikuttivat siihen positiivisesti. Luokanopettajaopiskelijoiden kompetenssia selitti asennetekijät, mutta vastaavaa yhteyttä ei liikunnanopettajaopiskelijoilla ilmennyt. Tutkimuksen johtopäätöksenä opettajaopiskelijoiden kompetenssiin vaikutti voimak-kaasti opintojen tausta, joten olisi tärkeää pohtia millainen määrä ja millaiset sisällöt liikuntapedagogisia opintoja vahvistaisi luokanopettajaopiskelijoiden osaamista Move!-mittausten toteuttamiseen ja oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemiseen. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajaopiskelijoiden kompetenssiin vaikutti aikaisemmat kokemukset, tunteet sekä uskomukset. Yllättävää oli, että liikunnanopettajaopiskelijoiden asenteilla ei ollut yhteyttä kompetenssiin ja asennoituminen oli neutraalia. Näin ollen vaikuttaisi siltä, että liikuntapedagogiset opinnot lieventäisivät asenteiden vaikutusta osaamiseen. Lisäksi tutkimuksen tulokset puoltaisivat opettajaopiskelijoiden osaamisen vahvistamista oppilaan yksilöllisessä tukitoimien suunnittelussa ja eriyttämisen taidoissa. Tämä olisi tärkeää, jotta oppilaan fyysisen toimintakyvyn kehitystä pystyttäisiin tukemaan koulussa ja näin ollen pystyttäisiin puuttumaan varhaisessa vaiheessa ilmeneviin haasteisiin.fi
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis was to study the self-assessed competence of master's class teacher and physical education teacher students to measure and support the student's physical functional capacity by implementing Move! -measurements and utilizing a feedback system. The aim of this study is to find out teacher students` attitudes of the measurement properties` and usefulness of feedback system. Study of attitudes was limited by affective and cognitive domain in this study. The affective component of attitudes includes emotions and the cognitive component of attitudes includes beliefs and thoughts of object. This thesis is a quantitative study and the research material was collected by using the Webropol questionnaire. The questionnaire was sent by e-mail to the master’s degree students at the faculty of physical education in university of Jyväskylä. Also the questionnaire was sent to the master`s class teacher students at the teacher education department of various universities in Finland with the exception of the University of Helsinki. To respond to the questionnaire was voluntary. Teacher students` self-assessed competence to measure and support students` physical functioning was moderate. Physical education students evaluated their competence as good while class teachers’ students evaluated it as moderate. The strongest connection was in study background and slight positive connection was in cognitive attitude to the competence Teacher students` attitudes were neutral towards measuring and supporting students functioning. Class teacher students` attitudes explained together the competence. There was no similar connection among physical education students. The conclusion of this study was that study background has strong effect to the competence. It would be important to consider the number of physical education studies and the content with which future class teachers would acquire sufficient knowledge and skills to implement Move! -measurements and support to the pupil`s physical functioning. Also results of this study shows that class teacher students` previous experiences, beliefs, and emotions toward measurement affects their competence. It was suprising that physical education students` attitudes has not connection with competence and attitudes were neutral. It is possible that studies of physical education reduce attitude factors association with competence. Results showed that there is need to strengthen to teacher students` competence of pupil’s individual supporting of physical functioning. It is important that it is possible to support student`s physical functioning in school preventively.en
dc.format.extent117
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherMove!-mittaus
dc.titleOpettajaopiskelijoiden itsearvioitu kompetenssi ja asenteet oppilaiden fyysisen toimintakyvyn mittaamiseen ja tukemiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206233615
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikka
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Education
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutus
dc.contributor.oppiaineTeacher Education
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysofyysinen toimintakyky
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot