Peruskoululaisten fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä
Jaakkola, T., Sääkslahti, A., Liukkonen, J., & Iivonen, S. (2012). Peruskoululaisten fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä. Jyväskylän yliopisto.
Päivämäärä
2012Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto 2012
Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus antoivat Jyväskylän yliopiston liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnalle toimeksiannon suunnitella valtakunnallinen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä. Sen on tarkoitus tukea kouluterveydenhuoltoa sekä erityisesti laajoja terveystarkastuksia peruskoulun 5. ja 8. vuosiluokilla (Valtioneuvoston asetus 380/2009). Tämän seuranta- ja palautejärjestelmän tavoitteena on auttaa ensisijaisesti oppilasta ja hänen perhettään ymmärtämään fyysisen toimintakyvyn yhteydet oppilaan terveyteen, päivittäiseen hyvinvointiin, jaksamiseen ja opiskeluun. Mittarin kehittelytyössä fyysisen toimintakyvyn määritelmänä on käytetty Rissasen (1999) määrittelyä, jonka mukaan se tarkoittaa elimistön toiminnallista kykyä selviytyä fyysistä ponnistelua edellyttävistä tehtävistä ja sille asetetuista tavoitteista. Mittariston suunnittelun pohjaksi työryhmä analysoi nykykoululaisten toimintakyvyn arkipäivän tarpeita, joita ovat esimerkiksi: 1. Koulumatkan kulkeminen omin lihasvoimin (kävelyä tai pyöräilyä vähintään 5 km), 2. Koulu- ja harrastusvälineiden nostaminen ja kantaminen omin lihasvoimin, 3. Istuvan elämäntavan vaikutusten ennaltaehkäiseminen: luonnollisen anatomisen liikelaajuuden ylläpitäminen erityisesti ylävartalossa ja lonkan alueella, 4. Liikenteessä liikkuminen: ympäristön havainnoiminen ja siihen tarkoituksenmukaisesti reagoiminen, 5. Portaissa, erilaisissa maastoissa sekä erilaisilla alustoilla liikkuminen: tasapainon säilyttäminen myös liukkaalla alustalla, 6. Vedessä liikkuminen (raajojen liikkeiden yhteensovittaminen ja kestävyyskunto). Tässä julkaisussa esitetään peruskoululaisten fyysistä toimintakykyä mittaavien mittausosioiden
kehittelyyn liittyvät analyysit. Mittausosioilla analysoidaan kestävyyttä, voimaa, nopeutta, liikkuvuutta, tasapainoa ja motorisia perustaitoja. Mittaustulokset syötetään palautejärjestelmään, josta oppilas, hänen huoltajansa, terveydenhoitaja sekä opettaja saavat tietoa toimintakyvystä, sen yhteydestä lapsen hyvinvointiin sekä siitä, miten sitä voi kehittää edelleen.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22174729
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3120]
Lisätietoja rahoituksesta
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kuvata projekti, jossa suunniteltiin ja pilotoitiin fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmään (FTS) liittyvä testistö peruskoulun 5- ja 8-luokkalaisille oppilaille. Projekti toteutettiin Opetus- ja kulttuuriministeriön, Sosiaali- ja terveysministeriön, Opetushallituksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan yhteistyönä. ...Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Move!-2023 : tulokset ja niiden hyödyntäminen liikunnanopetuksessa
Huhtiniemi, Mikko (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Viides ja kahdeksasluokkalaisten poikien kestävyyskunto ja liikkuvuus ovat parantuneet, ja entistä harvemmalla toimintakyky on alhaisella tasolla. Tytöillä tulokset ovat joko hieman parantuneet tai pysyneet ennallaan. -
Move!-mittauskokemukset ja toimintakyvyn kehittäminen koulupäivän aikana
Huhtiniemi, Mikko (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2023)Tutkimuksen mukaan liikuntatuntien fyysisen toimintakyvyn Move!-mittaukset eivät aiheuta erityisiä kielteisiä tunnekokemuksia oppilaille. Kuntoa ja taitoja voi lisäksi kehittää kohtalaisen pienillä toimenpiteillä koulupäivän ... -
Syksyn 2023 Move!-mittaukset : pieniä toivonpilkahduksia
Huhtiniemi, Mikko (Liikuntatieteellinen seura, 2024)Peruskouluikäisten fyysisessä toimintakyvyssä näkyy Move!-mittausten perusteella orastavia myönteisiä merkkejä. Pojilla kestävyyskunto ja liikkuvuus ovat parantuneet ja entistä harvemman toimintakyky on alhaisella tasolla. ... -
Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla
Jänkä, Jussi; Löppönen, Mikko (2017)Jänkä, J. & Löppönen, M. 2017. Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, ... -
Ylipaino ja elämäntilanteen vaikeudet selittävät Move!-tuloksia
Joensuu, Laura (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Liikunnanopetukseen integroitu Move!-fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä on kehitetty lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn tukemiseen. Heikkojen Move!-tulosten taustalla on nuoren kokonaisvaltainen elämäntilanne, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.