Digitaalisen lompakon omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Verkkoasioinnin suosion jatkaessa kasvuaan korostuu myös digitaalisten identiteettien merkitys. Itsehallittava identiteetti on kehitteillä oleva lähestymistapa digitaaliseen identiteettiin, jossa henkilö hallitsee itse tietojaan ja niiden jakamista. Toisin kuin useimmissa aiemmissa identiteetinhallinnan malleissa, on sen keskiössä käyttäjä. Itsehallittavan identiteetin avulla parannetaan käyttäjien yksityisyyttä. Se poikkeaa aiemmista identiteetinhallinnan lähestymistavoista, joissa käyttäjä on riippuvainen esimerkiksi yksityisistä yrityksistä. Itsehallittavan identiteetin yhteydessä digitaalinen lompakko on sovellus, jonne käyttäjä voi tallentaa tietonsa ja jonka kautta käyttäjä hallitsee tietojensa jakamista. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat kuluttajien digitaalisen lompakon omaksumiseen verkkokauppa-asioinnin yhteydessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkielma koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus käsittelee digitaalista identiteettiä, identiteetinhallintajärjestelmiä, itsehallittavaa identiteettiä, teknologian omaksumista ja UTAUT2-mallia. Tutkimusaineisto kerättiin kahdeksalla teemahaastattelulla. Haastateltavat olivat kuluttajia, joilla on kokemusta verkkokauppa-asioinnista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten perusteella turvallisuuteen ja luottamukseen liittyvät tekijät vaikuttavat olennaisesti kuluttajien digitaalisen lompakon omaksumiseen. Turvallisuuteen liittyvät riskit ja pelot vaikuttavat kielteisesti aikomukseen käyttää digitaalista lompakkoa, mutta läpinäkyvyydellä ja omien tietojen hallinnalla voidaan parantaa koettua turvallisuuden tunnetta. Kuluttajat arvostavat helppokäyttöisiä ratkaisuja, jotka nopeuttavat toimintoja, tehostavat prosesseja ja joita voi käyttää kaikkialla. Hinta ja muiden käyttäjien mielipiteet vaikuttavat kuluttajien digitaalisen lompakon omaksumiseen. Useimmat kuluttajat eivät ole halukkaita maksamaan digitaalisen lompakon käytöstä. Kuluttajat, jotka ovat tyytyväisiä nykyiseen digitaalisen asioinnin tilanteeseen, eivät välttämättä näe tarvetta digitaaliselle lompakolle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teknologian omaksumiseen vaikuttavien tekijöiden arviointia : case mobiili-tv
Kauppila, Ulla (2008) -
Korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia urheilukellojen käytöstä sekä omaksumiseen vaikuttavat tekijät ja toimet muutosvastarinnan vähentämiseksi
Mäki, Sanni (2022)Erilaisten hyvinvointiteknologioiden sekä urheilukellojen käyttö on lisääntynyt viimeisinä vuosina merkittävästi. Markkinoille tulee koko ajan lisää parempia ja kalliimpia urheilukelloja, joita ostetaan oman aktiivisuuden ... -
Kuluttajien mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pesonen, Petteri (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on esitellä, kuinka kuluttajat ottavat mobiilimaksamisen käyttöön ja mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksun käyttöönottoon. Tässä tutkielmassa käsitellään mobiilimaksujärjestelmien ... -
Mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pakarinen, Miro (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarjota katsaus mobiilimaksamisen meneillä olevaan tutkimuskenttään ja ... -
Mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Piispa, Anni (2019)Mobiilimaksaminen on ollut mahdollista Suomessa jo yli 20 vuotta ja lähes jokaisella suomalaisella on käytössään jokin älylaite, jolla mobiilimaksaminen olisi mahdollista. Silti mobiilimaksamisen vasta ennustetaan yleistyvän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.