Digitaalisen lompakon omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Verkkoasioinnin suosion jatkaessa kasvuaan korostuu myös digitaalisten identiteettien merkitys. Itsehallittava identiteetti on kehitteillä oleva lähestymistapa digitaaliseen identiteettiin, jossa henkilö hallitsee itse tietojaan ja niiden jakamista. Toisin kuin useimmissa aiemmissa identiteetinhallinnan malleissa, on sen keskiössä käyttäjä. Itsehallittavan identiteetin avulla parannetaan käyttäjien yksityisyyttä. Se poikkeaa aiemmista identiteetinhallinnan lähestymistavoista, joissa käyttäjä on riippuvainen esimerkiksi yksityisistä yrityksistä. Itsehallittavan identiteetin yhteydessä digitaalinen lompakko on sovellus, jonne käyttäjä voi tallentaa tietonsa ja jonka kautta käyttäjä hallitsee tietojensa jakamista. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat kuluttajien digitaalisen lompakon omaksumiseen verkkokauppa-asioinnin yhteydessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkielma koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus käsittelee digitaalista identiteettiä, identiteetinhallintajärjestelmiä, itsehallittavaa identiteettiä, teknologian omaksumista ja UTAUT2-mallia. Tutkimusaineisto kerättiin kahdeksalla teemahaastattelulla. Haastateltavat olivat kuluttajia, joilla on kokemusta verkkokauppa-asioinnista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten perusteella turvallisuuteen ja luottamukseen liittyvät tekijät vaikuttavat olennaisesti kuluttajien digitaalisen lompakon omaksumiseen. Turvallisuuteen liittyvät riskit ja pelot vaikuttavat kielteisesti aikomukseen käyttää digitaalista lompakkoa, mutta läpinäkyvyydellä ja omien tietojen hallinnalla voidaan parantaa koettua turvallisuuden tunnetta. Kuluttajat arvostavat helppokäyttöisiä ratkaisuja, jotka nopeuttavat toimintoja, tehostavat prosesseja ja joita voi käyttää kaikkialla. Hinta ja muiden käyttäjien mielipiteet vaikuttavat kuluttajien digitaalisen lompakon omaksumiseen. Useimmat kuluttajat eivät ole halukkaita maksamaan digitaalisen lompakon käytöstä. Kuluttajat, jotka ovat tyytyväisiä nykyiseen digitaalisen asioinnin tilanteeseen, eivät välttämättä näe tarvetta digitaaliselle lompakolle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teknologian omaksumiseen vaikuttavien tekijöiden arviointia : case mobiili-tv
Kauppila, Ulla (2008) -
Kuluttajien mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pesonen, Petteri (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on esitellä, kuinka kuluttajat ottavat mobiilimaksamisen käyttöön ja mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksun käyttöönottoon. Tässä tutkielmassa käsitellään mobiilimaksujärjestelmien ... -
Mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pakarinen, Miro (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarjota katsaus mobiilimaksamisen meneillä olevaan tutkimuskenttään ja ... -
Mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Piispa, Anni (2019)Mobiilimaksaminen on ollut mahdollista Suomessa jo yli 20 vuotta ja lähes jokaisella suomalaisella on käytössään jokin älylaite, jolla mobiilimaksaminen olisi mahdollista. Silti mobiilimaksamisen vasta ennustetaan yleistyvän ... -
Mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Koivisto, Kerttuli (2014)Mobiilipalveluiden rooli perinteisten asiointimuotojen rinnalla on kasvussa, mikä on havaittavissa myös pankkisektorilla. Kaikkialla läsnä oleva reaaliaikainen mobiilipankki ei hyödyistään huolimatta ole kuitenkaan saavuttanut ...