Show simple item record

dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.authorMustonen, Susanna
dc.date.accessioned2022-06-22T10:23:21Z
dc.date.available2022-06-22T10:23:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81967
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa toisen polven kulttuurisesta taustasta kuulumisen lähteenä erityisesti lapsuuden perheen kontekstissa. Aiemman tutkimuksen perusteella kulttuurisen taustan merkitys kuulumisen ja kuulumattomuuden kokemuksessa on osoittautunut keskeiseksi. Moniulotteinen kuulumisen kokemus on olennainen hyvinvoinnin rakentumisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui puolistrukturoidusta suljetussa verkkoympäristössä toteutetusta fokusryhmäkeskustelusta liittyen toisen polven kokemuksiin kulttuurisesta taustastaan. Ryhmään osallistui 12 toiseen polveen lukeutuvaa 21–30-vuotiasta henkilöä. Analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen Mayn (2013) teoriaa kuulumisen lähteistä. Tulokset kertovat toisen polven kulttuurisen taustan moniulotteisesta merkityksestä kuulumisen lähteenä. Keskeisiä kuulumisen lähteitä olivat kulttuuriset käytänteet, kulttuureista lähtöisin olevat ihmiset sekä kulttuuriset objektit ja paikat. Ne ilmenivät lapsuuden perheessä, erontekoina sekä tunnepitoisina merkityksinä itselle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toisen polven kulttuurinen tausta määrittää kokemuksia eri kuulumisen lähteiden osalta. Se ei kuitenkaan sellaisenaan riitä yksilön kuulumista määrittäväksi tekijäksi. Tutkimuksen tulokset alleviivaavat toisen polven kuulumisen tarkastelussa yksilöllisten lähtökohtien huomioimista.fi
dc.format.extent214
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertoinen polvi
dc.subject.otherkulttuurinen kuuluminen
dc.subject.otherfokusryhmämenetelmä
dc.titleToisen polven kulttuurinen tausta kuulumisen lähteenä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206223572
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>.fi
dc.rights.accessrights<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record