Toisen polven kulttuurinen tausta kuulumisen lähteenä
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa toisen polven kulttuurisesta taustasta kuulumisen lähteenä erityisesti lapsuuden perheen kontekstissa. Aiemman tutkimuksen perusteella kulttuurisen taustan merkitys kuulumisen ja kuulumattomuuden kokemuksessa on osoittautunut keskeiseksi. Moniulotteinen kuulumisen kokemus on olennainen hyvinvoinnin rakentumisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui puolistrukturoidusta suljetussa verkkoympäristössä toteutetusta fokusryhmäkeskustelusta liittyen toisen polven kokemuksiin kulttuurisesta taustastaan. Ryhmään osallistui 12 toiseen polveen lukeutuvaa 21–30-vuotiasta henkilöä. Analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen Mayn (2013) teoriaa kuulumisen lähteistä. Tulokset kertovat toisen polven kulttuurisen taustan moniulotteisesta merkityksestä kuulumisen lähteenä. Keskeisiä kuulumisen lähteitä olivat kulttuuriset käytänteet, kulttuureista lähtöisin olevat ihmiset sekä kulttuuriset objektit ja paikat. Ne ilmenivät lapsuuden perheessä, erontekoina sekä tunnepitoisina merkityksinä itselle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toisen polven kulttuurinen tausta määrittää kokemuksia eri kuulumisen lähteiden osalta. Se ei kuitenkaan sellaisenaan riitä yksilön kuulumista määrittäväksi tekijäksi. Tutkimuksen tulokset alleviivaavat toisen polven kuulumisen tarkastelussa yksilöllisten lähtökohtien huomioimista.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Elämää kulttuurien välimaastossa : tutkimusretkiä toisen polven venäläisten etnis-kulttuuriseen identiteettiin
Raimi, Johanna (2011)Tutkielmassa tarkasteltiin Suomessa asuvien toisen sukupolven venäläisten etnis-kulttuurista identiteettiä. Tutkimuksen lähtökohtana oli monikulttuurisuuskeskustelun sukupolvistuminen ja ajatus siitä, että toisen polven ... -
Kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa
Karhunen, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksessa.Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien ja lasten kulttuurisen ... -
Maailma-kuoron ensimmäisen polven maahanmuuttajalaulajien kokemuksia kotoutumisprosessista sekä kuorotoiminnan merkityksestä
Taanila, Niklas (2020)Kuorolaulaminen on suosittu harrastus, jonka vaikutuksia ja merkityksiä on tutkittu paljon. Eri tutkimuksissa kuoroharrastuksen on huomattu muun muassa synnyttävän sosiaalista pääomaa, toimivan hyvänä alustana läheisten ... -
Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Venäläinen, Salla; Laimi, Tanja; Seppälä, Saana; Vuojus, Taneli; Viitala, Mikko; Ahlholm, Maria; Latomaa, Sirkku; Mård-Miettinen, Karita; Nirkkonen, Markku; Huhtanen, Mari; Metsämuuronen, Jari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022)Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja ... -
Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
Ranta, Susanna (2015)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sekä muiden oppilaiden välillä. Yksi selitys ...