Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKarkulehto, Sanna
dc.contributor.authorJuhala, Emma
dc.date.accessioned2022-06-22T10:12:34Z
dc.date.available2022-06-22T10:12:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81965
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, motivoiko yhteisöllinen luokittain suoritettava lukuhaaste yläkoulu ikäisiä nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan kirjoja haasteeseen. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Itä-Suomalaisen yhtenäis-koulun kanssa, jossa oppilaan lukivat kirjoja suunnittelemaani lukuhaastetaulukkoon ja vastasivat lukuajan päättymisen jälkeen Webropol-kyselyyn. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat motivaatiotutkimus sekä yhteisöllisen lukemisen tutkimus. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Miten lukuhaaste motivoi oppilaita lukemaan? Miten ryhmänä suoritettava haaste vaikutti oppilaiden suoritukseen? Mitkä haastekohdat olivat oppilaiden mieleen? Tutkimuksessa selvisi, että luokkien välillä oli selkeitä eroja. Seitsemäsluokkalaiset lukivat kirjoja kaikkein innokkaimmin, mutta luokan kesken vaihtelu oli suurta: osa luokkalaisista luki todella monta kirjaa ja koki, että haaste motivoi heitä lukemaan yhdessä, kun myös toinen ääripää luokasta löytyi. Kahdeksannella luokalla oppilaat taas lukivat vain neljä kirja, olivat sitä mieltä, että haaste ei motivoinut lainkaan lukemaan ja suorituksen tekeminen luokkana ei vaikuttanut mitenkään. Yhdeksäs-luokkalaiset lukivat runsaasti kirjoa, olivat sitä mieltä, että haaste motivoi lukemaan, mutta kukin luki omalla painollaan. Oppilaiden mielestä kaikkein mielekkäimmät haastekohdat olivat fantasiakirja, lyhyt kirja sekä kirja aiheesta, joka heitä itseään kiinnostaa. Karkeasti nämä jakaantuivat myös luokittain, jolloin fantasiakirja oli seitsemäsluokkalaisten mieleen, lyhyt kirja kahdeksasluokkalaisten makuun ja kirja aiheesta, joka heitä itseään kiinnostaa yhdeksäsluokkalaisten mieleen.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukuhaaste
dc.subject.otheryhteisöllinen lukeminen
dc.subject.otherlukumotivaatio
dc.title”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206223570
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot