dc.contributor.advisor | Asunta , Laura | |
dc.contributor.author | Ollila, Elina | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T11:27:11Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T11:27:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81934 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tavoitteena oli analysoida valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön vaalivaikuttamisesta
tiedottavaa viestintäkampanjaa kevään 2019 eduskuntavaaleissa. Tutkielmassa tarkasteltiin
sitä, miten viestintäkampanja rakensi luottamusta suomalaiseen vaalijärjestelmään ja vastasi vihamielisen
vaalivaikuttamisen uhkaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto
koostui valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanjan materiaaleina toimineista
viidestä videosta, joilla tunnetut suomalaiset kertoivat näkemyksiään suomalaisesta demokratiasta,
vaalijärjestelmästä ja vaalivaikuttamisesta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui luottamuksen, tiedon vääristymien ja vaalivaikuttamisen
ympärille. Aineisto analysoitiin retorisen analyysin keinoin, jonka avulla pyrittiin löytämään retorisia
valintoja, joilla luottamusta rakennettiin ja vaalivaikuttamista torjuttiin. Tutkielman tulosten mukaan
valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanjassa korostettiin olemassa olevaa,
vahvaa kansallista narratiivia. Kampanja rakentui sidosmuotoisen, yhteisöllisyyttä ja yhteneväisyyttä
korostavan argumentoinnin varaan, joka rakentui arvopohjaisille premisseille. Kampanjan yleisösuhde
oli sitova. Vaalivaikuttamista tai vaaleihin kohdistuvia uhkia ei mainittu.
Kaikki yhteiskunnallinen toiminta rakentuu luottamukselle, joka on abstraktio. Tulosten mukaan
avoin, selkeä ja läpinäkyvä viranomaisten viestintä niin vaaleista kuin muistakin yhteiskunnallisista
asioista edesauttaa ja ylläpitää luottamusta. Suomalaisen yhteiskunnan keskinäisluottamus on kansainvälisesti
mitaten varsin korkea, eikä vaikuttamisyritykset ole toistaiseksi sitä onnistuneet merkittävästi
rapauttamaan.
Tutkielman tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että suomalaiset demokraattiset prosessit ovat selkeitä
ja luotettavia. Tutkielma lisää ymmärrystä viestinnän merkityksestä yhteiskunnallisen luottamuksen
rakentamiselle, ja millaisia haasteita muuttuva informaatioympäristö viestinnälle asettaa. | fi |
dc.format.extent | 39 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Luottamuksella vaikuttamista vastaan : valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanja vuoden 2019 eduskuntavaaleissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206213541 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yhteisöviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Organizational Communication | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3131 | |
dc.subject.yso | vaalit | |
dc.subject.yso | informaatiovaikuttaminen | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | vaikuttaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |