Luottamuksella vaikuttamista vastaan : valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanja vuoden 2019 eduskuntavaaleissa
Tämän tutkielman tavoitteena oli analysoida valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön vaalivaikuttamisesta
tiedottavaa viestintäkampanjaa kevään 2019 eduskuntavaaleissa. Tutkielmassa tarkasteltiin
sitä, miten viestintäkampanja rakensi luottamusta suomalaiseen vaalijärjestelmään ja vastasi vihamielisen
vaalivaikuttamisen uhkaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto
koostui valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanjan materiaaleina toimineista
viidestä videosta, joilla tunnetut suomalaiset kertoivat näkemyksiään suomalaisesta demokratiasta,
vaalijärjestelmästä ja vaalivaikuttamisesta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui luottamuksen, tiedon vääristymien ja vaalivaikuttamisen
ympärille. Aineisto analysoitiin retorisen analyysin keinoin, jonka avulla pyrittiin löytämään retorisia
valintoja, joilla luottamusta rakennettiin ja vaalivaikuttamista torjuttiin. Tutkielman tulosten mukaan
valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanjassa korostettiin olemassa olevaa,
vahvaa kansallista narratiivia. Kampanja rakentui sidosmuotoisen, yhteisöllisyyttä ja yhteneväisyyttä
korostavan argumentoinnin varaan, joka rakentui arvopohjaisille premisseille. Kampanjan yleisösuhde
oli sitova. Vaalivaikuttamista tai vaaleihin kohdistuvia uhkia ei mainittu.
Kaikki yhteiskunnallinen toiminta rakentuu luottamukselle, joka on abstraktio. Tulosten mukaan
avoin, selkeä ja läpinäkyvä viranomaisten viestintä niin vaaleista kuin muistakin yhteiskunnallisista
asioista edesauttaa ja ylläpitää luottamusta. Suomalaisen yhteiskunnan keskinäisluottamus on kansainvälisesti
mitaten varsin korkea, eikä vaikuttamisyritykset ole toistaiseksi sitä onnistuneet merkittävästi
rapauttamaan.
Tutkielman tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että suomalaiset demokraattiset prosessit ovat selkeitä
ja luotettavia. Tutkielma lisää ymmärrystä viestinnän merkityksestä yhteiskunnallisen luottamuksen
rakentamiselle, ja millaisia haasteita muuttuva informaatioympäristö viestinnälle asettaa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Roles of the Internet and Social Media in Political Marketing and Voter Behaviour : A Study of Finnish Parliamentary Elections
Mannonen, Markus; Skippari, Mika (Routledge, 2023)This chapter explores the roles of the internet and social media (SM) in political marketing and voter behaviour. We specifically analyse how voters’ use of both offline (television) and online (internet and SM) media to ... -
Luottamus lobbaajan ja virkahenkilön vuorovaikutussuhteessa
Kortelainen, Katri (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella luottamusta lobbaajan ja virkahenkilön vuorovaikutussuhteessa. Pyrin tavoitteeseen tutkimalla lobbaajien ja virkahenkilöiden näkemyksiä vuorovaikutussuhteidensa erityispiirteistä ... -
Liberaalisen kansanpuolueen vaalitappio eduskuntavaaleissa 1979 : retoriikka-analyysi järjestölehden teksteistä
Heikkinen, Janne (2018)Tässä tutkimuksessa tutkimusteemaksi on valittu Liberaalin kansanpuolueen kriisiviestintä vuoden 1979 eduskuntavaaleissa. Tutkimustehtävänä on ollut selvittää puolueen toimijoiden käyttämiä argumentteja vaalitappiosta sekä ... -
Aitoa vaikuttamista vai symbolista osallistamista : kansalaisraadit Jyväskylässä vuosina 2012-2013
Kalliokoski, Aili (2015)TIIVISTELMÄ AITOA VAIKUTTAMISTA VAI SYMBOLISTA OSALLISTAMISTA? Kansalaisraadit Jyväskylässä vuosina 2012–2013 Aili Kalliokoski Valtio-oppi Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän ...