Luottamuksella vaikuttamista vastaan : valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanja vuoden 2019 eduskuntavaaleissa

Abstract
Tämän tutkielman tavoitteena oli analysoida valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön vaalivaikuttamisesta tiedottavaa viestintäkampanjaa kevään 2019 eduskuntavaaleissa. Tutkielmassa tarkasteltiin sitä, miten viestintäkampanja rakensi luottamusta suomalaiseen vaalijärjestelmään ja vastasi vihamielisen vaalivaikuttamisen uhkaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanjan materiaaleina toimineista viidestä videosta, joilla tunnetut suomalaiset kertoivat näkemyksiään suomalaisesta demokratiasta, vaalijärjestelmästä ja vaalivaikuttamisesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui luottamuksen, tiedon vääristymien ja vaalivaikuttamisen ympärille. Aineisto analysoitiin retorisen analyysin keinoin, jonka avulla pyrittiin löytämään retorisia valintoja, joilla luottamusta rakennettiin ja vaalivaikuttamista torjuttiin. Tutkielman tulosten mukaan valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön viestintäkampanjassa korostettiin olemassa olevaa, vahvaa kansallista narratiivia. Kampanja rakentui sidosmuotoisen, yhteisöllisyyttä ja yhteneväisyyttä korostavan argumentoinnin varaan, joka rakentui arvopohjaisille premisseille. Kampanjan yleisösuhde oli sitova. Vaalivaikuttamista tai vaaleihin kohdistuvia uhkia ei mainittu. Kaikki yhteiskunnallinen toiminta rakentuu luottamukselle, joka on abstraktio. Tulosten mukaan avoin, selkeä ja läpinäkyvä viranomaisten viestintä niin vaaleista kuin muistakin yhteiskunnallisista asioista edesauttaa ja ylläpitää luottamusta. Suomalaisen yhteiskunnan keskinäisluottamus on kansainvälisesti mitaten varsin korkea, eikä vaikuttamisyritykset ole toistaiseksi sitä onnistuneet merkittävästi rapauttamaan. Tutkielman tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että suomalaiset demokraattiset prosessit ovat selkeitä ja luotettavia. Tutkielma lisää ymmärrystä viestinnän merkityksestä yhteiskunnallisen luottamuksen rakentamiselle, ja millaisia haasteita muuttuva informaatioympäristö viestinnälle asettaa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206213541Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share