Kuluttajien suhtautuminen mobiilimainontaan – sitoutumista vai välttelyä?
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Mobiilimarkkinoinnin määrä on kasvanut huomattavasti kuluttajien ajankäytön siirtyessä yhä enemmän mobiiliin, ja sen on todettu olevan tehokas keino mainostaa. Mobiilimarkkinointi pitää sisällään maksetun mobiilimainonnan, johon tässä tutkielmassa syvennytään tarkemmin. Kuluttajien on arveltu suhtautuvan mobiilimainontaan positiivisemmin kuin muuhun mainontaan, sillä se on hyvin kohdennettua ja sijaintitiedot ovat hyödynnettävissä. Tosin mobiilimainonnan lisääntyminen ja sen sulautuminen muuhun mobiilisisältöön voi synnyttää kuluttajissa kielteistä reagointia ja jopa mobiilimainonnan välttelyä.
Tässä tutkimuksessa tarkoitus on selvittää, miten kuluttajat suhtautuvat mobiilimainontaan. Tutkimuskysymykset ovat: Miten ja mistä syistä kuluttajat välttävät mobiilimainontaa, sekä miten ja mistä syistä kuluttajat sitoutuvat mobiilimainontaan. Asiaa lähestytään mainonnan sitoutumisen ja mainonnan välttelyn teorioiden kautta. Tutkimus kontribuoi mobiilimainonnan kirjallisuuteen tarjoamalla näkökulman, joka mahdollistaa vastakkaisen ja moniulotteisen ymmärryksen saamisen sitoutumisen ja välttelyn tekijöistä mobiilimainonnassa. Empiirinen osa tutkimuksessa sisältää kahdeksan diginatiivi-sukupolvea edustavan kuluttajan haastattelun ja selvittää heidän taipumuksiaan vältellä ja sitoutua mobiilimainontaan. Tutkimusmateriaali analysoidaan kvalitatiivista sisältöanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että välttelyyn ja sitoutumiseen vaikuttavat useat erilaiset tekijät. Jos mobiilimainonta on luotettavaa, asiantuntevaa, tarjoilee ajanvietettä tai etuja, kuluttajien sitoutuminen mainontaan on todennäköisempää. Jos mobiilimainos nähdään epäaitona tai mainos keskeyttää kuluttajan tekemisen, mainos ei sitouta yhtä helposti. Sitoutumiskäyttäytyminen ilmenee esimerkiksi mainoksen jakamisena tai mainostettavan tuotteen ostona. Välttelykäyttäytymiseen kuuluu negatiivisen tiedon levittäminen tai mobiilimainoksen pois painaminen. Tutkielman havaintojen mukaan välttelykäyttäytyminen on melko alhaista sitoutumiseen verrattuna.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuluttajien suhtautuminen mobiililaitteilla tapahtuvaan sijaintiin perustuvaan mainontaan
Ruhanen, Aleksi (2019)Kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen on keskeistä toimivan sijaintiin perustuvan mainonnan kehittämisessä. Ilman kuluttajan hyväksyntää mainonnan on vaikeaa saada viestiään perille kuluttajalle. ... -
Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
Hakkarainen, Lotta (2023)’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti ... -
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ... -
Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
Haikka, Henri (2024)Tekoälyn nopean kehityksen myötä myös chatbotit ovat kehittyneet nopeasti osaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet asiakaspalvelussa käyttöön chatbotin, joka mahdollistaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.