Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHarju-Luukkainen, Heidi
dc.contributor.authorAndtfolk, Susanna
dc.date.accessioned2022-06-20T09:15:03Z
dc.date.available2022-06-20T09:15:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81889
dc.description.abstractTässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja keinoista, joilla opettaja voi oppilaan koulukiinnittymistä tukea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä toimi seitsemän luokanopettajaa Pohjanmaan alueelta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että luokanopettajat mieltävät koulukiinnittymisen moniulotteiseksi käsitteeksi. Kiinnittymisen koettiin vahvimmin liittyvät oppilaan läsnäoloon ja osallistumiseen sekä oppilaan kouluun kohdistamiin ajatuksiin ja tunteisiin, mutta kiinnittyminen nähtiin osittain myös oppilaan motivaatioon ja itsesäätelyyn liittyväksi käsitteeksi. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan oppilaiden koulukiinnittymistä voidaan tukea monin keinoin opettaja-oppilassuhteeseen, koulunkäyntiin, vertaissuhteisiin sekä kodin ja koulun yhteistyöhön liittyen. Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että opettajat kokevat oppilaan koulukiinnittymisen vahvasti kouluarkeen liittyvänä, tärkeänä ja moniulotteisena ilmiönä. Koulukiinnittymisen tukemiseen tunnistetaan monipuolisia keinoja mutta niitä ei välttämättä kyetä toteuttamaan toivotulla tavalla.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulukiinnittyminen
dc.subject.otherkoulukiinnittymisen tukeminen
dc.subject.otherkodin ja koulun välinen yhteistyö
dc.title"Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206203498
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot