"Ehkä se on tärkeintä, että kuitenkin ollaan läsnä, nähdään ne oppilaat ja kohdataan heidät" : luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta.
Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä oppilaiden koulukiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä 5.-6.-luokkaisten oppilaiden
koulukiinnittymisestä ja keinoista, joilla opettaja voi oppilaan koulukiinnittymistä tukea.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä
toimi seitsemän luokanopettajaa Pohjanmaan alueelta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että luokanopettajat mieltävät koulukiinnittymisen moniulotteiseksi käsitteeksi. Kiinnittymisen koettiin vahvimmin liittyvät oppilaan läsnäoloon ja osallistumiseen sekä oppilaan kouluun kohdistamiin ajatuksiin ja tunteisiin, mutta kiinnittyminen nähtiin osittain myös oppilaan motivaatioon ja itsesäätelyyn liittyväksi käsitteeksi. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan oppilaiden koulukiinnittymistä voidaan tukea monin keinoin opettaja-oppilassuhteeseen, koulunkäyntiin, vertaissuhteisiin sekä kodin ja koulun
yhteistyöhön liittyen.
Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että opettajat kokevat
oppilaan koulukiinnittymisen vahvasti kouluarkeen liittyvänä, tärkeänä ja moniulotteisena ilmiönä. Koulukiinnittymisen tukemiseen tunnistetaan monipuolisia keinoja mutta niitä ei välttämättä kyetä toteuttamaan toivotulla tavalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
Rauhala , Veera; Uusitalo, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ... -
Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus liikunnan etäopetuksessa covid-19-pandemian aikana
Ek, Eino; Eerola, Anna (2023)Keväällä 2020 suomalaisessa koulujärjestelmässä siirryttiin etäopetukseen koronaviruspandemian vuoksi. Koska Suomessa ei ole aiemmin järjestetty laajamittaista liikunnan etäopetusta, on sen tutkiminen aiheellista. Tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.