"Det är ju en mycket omfattande sak" : Svensklärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsinopettajien käsityksiä kielitietoisuudesta sekä kielitietoisista pedagogisista toimintatavoista. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttivat opettajien käsityksien sekä pedagogisten ratkaisujen taustalla. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, johon osallistui yhteensä kuusi ruotsinopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla sekä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että opettajien käsitykset kielitietoisuudesta nojautuivat pitkälti perusopetuksen
ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa määriteltyihin ulottuvuuksiin, mutta opettajat nostivat esille myös hyvin yksilöllisiä lähestymistapoja. Haastatteluissa korostui, että opettajat kokivat kielitietoisuuden olevan laaja ja moniulotteinen käsite. Kielitietoisuus nähtiin ennen kaikkea tietoisuutena kuhunkin käyttökontekstiin liittyvästä kielenkäytöstä ja kielen variaatiosta. Opettajat määrittelivät käsitteen sekä abstraktilla että yksilön tasolla: abstraktilla tasolla kielitietoisuus nähtiin tapana nostaa kieliaineiden arvostusta sekä kannustaa oppijoita opiskelemaan kieliä, kun taas yksilötasolla sitä kuvattiin omien pedagogisten ratkaisujen ja arvojen kautta.
Opettajien kielitietoisuuteen vaikuttivat monet eri taustatekijät: opettajan uskomukset, kielitaito,
työkokemus, pedagogiset taidot ja oppilaantuntemus. Lisäksi kielitietoisuuteen vaikuttivat ympäristötekijät sekä asenteet ruotsin kieltä kohtaan. Opettajien kielitietoisissa pedagogisissa käytänteissä korostui kielellisenä mallina toimiminen, kielten ja kulttuurien vertailu sekä opetuskielen sopeuttaminen oppijoiden taitotasoon. Opettajat kokivat hyödyntävänsä aktiivisesti kielitietoisuutta käytänteissään, vaikkakin kielitietoisuus nähtiin enemmän luonnollisena osana käytänteitä kuin suunniteltuna ja tietoisena toimintana.
Tutkimuksemme osoittaa, että kielitietoisuus on dynaaminen ja moniulotteinen ilmiö, joka näkyy eri tavoin ruotsinopettajien työssä. Tutkimuksemme osoitti myös, että vaikka kielitietoisuus ja opettajan kielitietoisuus ovat teoriassa eri ilmiöitä, kietoutuvat ne yhteen opettajien käsityksissä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
Pitkäaho, Pinja (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ... -
"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ... -
Dramapedagogikens möjligheter i svenskundervisning : svensklärares uppfattningar och erfarenheter
Hursti, Minna (2011)Tutkielmani tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien käsityksiä ja kokemuksia draamapedagogiikasta. Haluan tutkia, miten opettajat suhtautuvat draaman käyttöön oppitunneilla ja millaisia draamaharjoituksia he toteuttavat ... -
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
”Det är sådant mellanmål för dem” : nyutexaminerade lärares uppfattningar om funktionalitet i svenskundervisning på gymnasiet
Anttonen, Anniina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsinopettajien käsityksiä toiminnallisuudesta heidän omilla oppitunneillaan. Ensiksi selvitettiin, miten opettajat määrittelevät toiminnallisuuden ja mitä se heidän ...