Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn
Moisio, P., Teivaanmäki, S., & Klenberg, L. (2022). Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(2), 59-66. https://bulletin.nmi.fi/2022/06/07/leikitaan-ja-keskitytaan-tukea-itsesaatelyyn/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Niilo Mäki Instituutti
Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tuettiin perheitä, joissa 3–5-vuotiaalla lapsella oli tarkkaamattomuuteen ja ylivilkkauteen liittyviä haasteita. Keskeinen tuen väline oli vanhemman ja lapsen yhteinen, päivittäinen leikki. Toiminta oli tarkoitettu varhaisen vaiheen ennaltaehkäiseväksi ja melko lyhyeksi tueksi. Leikitään ja keskitytään -hankkeessa leikittiin tuttuja leikkejä, muun muassa piirrettiin, pelattiin erilaisia pelejä ja sääntöleikkejä sekä tehtiin rentoutumisharjoituksia. Leikeissä, aikuisen rinnalla ja avustamana, lapset pääsivät harjoittelemaan toiminnanohjauksen taitoja, kuten vuoron odottamista, tarkkaavuuden kohdentamista tai toiminnan vauhdin säätelyä. Keskeistä oli vanhemman rooli paitsi leikkijänä myös vahvasti kasvatustietoisena leikinohjaajana. Vanhemmat ohjasivat ja antoivat palautetta 60 Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 2022, Vol. 32, No. 2 © Niilo Mäki -säätiö niin, että lapsen itsesäätelyn kehitys mahdollistui leikkien edetessä. Interventio kesti kahdeksan viikon ajan. Vanhemmat ja lapset osallistuivat ryhmätapaamisiin, ja perheissä leikittiin noin 30 minuuttia päivässä. Vanhempien arvioinnit toiminnasta olivat myönteisiä. Alustavien tulosten mukaan toiminnan vaikutukset myötäilevät Uudessa Seelannissa saatuja tutkimustuloksia. Niissä vanhemman ja lapsen yhteisen ja säännöllisen leikin todettiin vähentävän lapsen aggressiivisuutta, ylivilkkautta ja tarkkaamattomuutta.
...
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2022/06/07/leikitaan-ja-keskitytaan-tukea-itsesaatelyyn/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/147066376
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Suomessa ENGAGE-ohjelmaa on kehitetty ja samalla sen vaikuttavuutta arvioitu Leikitään ja keskitytään -hankkeessa vuosina 2017–2019. Hanketta rahoitti Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) ja se toteutettiin Niilo Mäki Instituutissa.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä oon aina kunnolla" : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen oman käytöksen käsittely perheterapiassa ja aikuisten rooli lapsen siihen ohjaamisessa
Tolvanen, Linda; Ervaskari, Minja (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen tapoja käsitellä omaa käytöstään perheterapiassa. Olemme myös kiinnostuneita terapeuttien ja vanhempien tavoista ohjata lasta ... -
Lapsuuden kriisi ja taantuva leikkikulttuuri? : arvio Marjatta Kallialan teoksesta Enkeliprinsessa ja itsari liukumäessä.
Lallukka, Kirsi (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2000) -
Getting into the Same Boat : Enabling the Realization of the Disabled Child’s Agency in Adult–Child Play Interaction
Olli, Johanna; Salanterä, Sanna; Karlsson, Liisa; Vehkakoski, Tanja (Stockholm University Press, 2021)The purpose of this study was to find out how an adult can enable or hinder the realization of a disabled child’s agency in play interaction. We focused on the child’s play invitations, which were constructed as dispreferred ... -
Teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors in grade 1 : The role of temperament.
Jaruseviciute, Vilija; Kiuru, Noona; Silinskas, Gintautas (American Psychological Association (APA), 2022)This study aimed at investigating the reciprocal longitudinal associations between teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors during Grade 1, and the role of the child’s temperament in this ... -
Äidin pelokkaiden, avuttomien ja vihamielisten työskentelymallien näyttäytyminen varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapiassa
Isosävi, Sanna; Wahlström, Jarl (Therapeia-säätiö, 2018)Vanhemman huonosti integroituneet vihamieliset, avuttomat ja pelokkaat sisäiset työskentelymallit voivat heijastaa hänen hankalia varhaisia suhdekokemuksiaan ja haitata kykyä säädellä oman lapsen stressiä ja tunteita. Tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.