Äidin pelokkaiden, avuttomien ja vihamielisten työskentelymallien näyttäytyminen varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapiassa
Isosävi, S., & Wahlström, J. (2018). Äidin pelokkaiden, avuttomien ja vihamielisten työskentelymallien näyttäytyminen varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapiassa. Psykoterapia, 37(2), 100-116.
Julkaistu sarjassa
PsykoterapiaPäivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© 2018 Therapeia-säätiö
Vanhemman huonosti integroituneet vihamieliset, avuttomat ja pelokkaat sisäiset työskentelymallit voivat heijastaa hänen hankalia varhaisia suhdekokemuksiaan ja haitata kykyä säädellä oman lapsen stressiä ja tunteita. Tässä tapaustutkimuksessa erittelemme sisällönanalyysin keinoin, millaisina tällaiset työskentelymallit näyttäytyvät varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapiassa. Avutonta/pelokasta ja vihamielistä vanhemmuutta omassa varhaishoivassaan kokeneen äidin integroitumattomat työskentelymallit itsestään äitinä ja lapsestaan olivat keskeinen hoitoon hakeutumisen syy ja hoidon kohde. Työskentelymallien esiintyvyys ja sisältö vaihtelivat dynaamisesti terapiaprosessin vaiheen, äidin voinnin ja perheen elämäntilanteen myötä. Tutkimustulosten perusteella varhaisen vuorovaikutuksen hoidoissa olisi tärkeää tunnistaa varhain vanhemman integroitumattomia työskentelymalleja ja ottaa niitä hoidon kohteeksi. Omassa varhaishoivassaan säätelyavutta jääneet ja nykyisessä tunteiden- ja stressinsäätelyssään heiveröiset vanhemmat tarvitsevat lisäksi monimuotoista, säätelykykyä tukevaa ja vakauttavaa hoitoa avuksi vanhemmuuteensa.
...
Julkaisija
Therapeia-säätiöISSN Hae Julkaisufoorumista
0359-601XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28145124
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn
Moisio, Päivi; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tuettiin perheitä, joissa 3–5-vuotiaalla lapsella oli tarkkaamattomuuteen ja ylivilkkauteen liittyviä haasteita. Keskeinen tuen väline oli vanhemman ja lapsen yhteinen, päivittäinen ... -
Teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors in grade 1 : The role of temperament.
Jaruseviciute, Vilija; Kiuru, Noona; Silinskas, Gintautas (American Psychological Association (APA), 2022)This study aimed at investigating the reciprocal longitudinal associations between teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors during Grade 1, and the role of the child’s temperament in this ... -
The Modifying Mirror : Binding One’s Experiences through Music
Taipale, Joona (Oxford University Press, 2023)This chapter compares music listening with the infant’s experience of care. Several scholars have argued that music can be used for scaffolding one’s self-experience. Developmental psychologists, in turn, maintain a wide ... -
Supportive Parenting Buffers the Effects of Low Peer Acceptance on Children’s Internalizing Problem Behaviors
Zarra-Nezhad, Maryam; Moazami-Goodarzi, Ali; Aunola, Kaisa; Nurmi, Jari-Erik; Kiuru, Noona; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Springer, 2019)Background Children who are not accepted in their peer group are at risk of developing internalizing problem behaviors. It is possible, however, that supportive parenting can provide a buffer against the detrimental ... -
Nuorten ja perheiden hyvinvoinnin vahvistaminen positiivisen psykologian interventioiden avulla
Laakso, Mari (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2023)Yhteiskuntatieteiden maisteri Mari Laakson väitöskirja Flourishing students and families: Enhancing well-being of adolescents and families through positive psychology interventions tarkastettiin Helsingin yliopiston ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.