Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla

Abstract
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten Applen tuotteiden markkinointivideoista koettavat aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset kokemukset vaikuttavat kohteena olevan kuluttajan haluun ostaa mainoksessa esitetty Applen tuote sekä haluun sitoutua käyttämään kyseistä tuotteita. Digitaalisen markkinoinnin yleistyessä laajasti ovat markkinoijat alkaneet huomioida myös ihmisen aisteja ja niihin vaikuttamista markkinointisisältöä tuottaessaan. Tutkimusta digitaalisesta markkinoinnista ja sen kautta ihmisen aisteihin vaikuttamisesta on tehty kuitenkin vielä hyvin rajallisesti, joten aihepiirin tutkiminen on hyvin mielenkiintoista sekä ajankohtaista. Tämän tutkimuksen kautta saatua tietoa voidaan hyödyntää niin yritys- kuin kuluttajatasolla. Tutkielman rakenne koostuu kirjallisuuskatsauksesta, joka toimii tämän tutkielman teoriapohjana. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen esitellään tutkielmaa varten toteutettu empiirinen tutkimus. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, johon osallistui yksitoista (11) kuluttajaa. Vastaajiksi valittiin ennakkotietojen perusteella henkilöitä, jotka ovat nykyisiä Applen tuotteiden käyttäjiä sekä henkilöitä, jotka eivät käytä Applen tuotteita. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että mainosvideon aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset tekijät ovat tärkeässä osassa siinä, miten kuluttajalle saadaan luotua ostohalukkuutta sekä halua sitoutua käyttämään mainoksessa esitettyä tuotetta. Mielenkiintoisena tekijänä tuloksista voidaan huomata mainosvideon opettavaisten tekijöiden suuri merkitys. Tuloksista esiin nousi selkeänä tekijänä se, että mainoksen opettavaisuuden puuttuessa, ei aistillisilla ja taiteellisilla kokemuksilla pystytä tarpeeksi nostamaan kohteena olevan kuluttajan osto- sekä sitoutumis-halukkuutta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153349Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share