“Nobody would say hi to someone they don’t know” : Depictions of Finnishness by American TikTok creators
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
TikTok on Covid-pandemian aikana suosituksi noussut sosiaalisen median kanava, jossa käyttäjät voivat jakaa lyhyitä, korkeintaan muutaman minuutin pituisia videoita. Alustaa on tutkittu vasta vähän, erityisesti suomalaisessa tutkimuksen kentässä. Myös suomalaisuudesta ja sen esittämisestä on vain vähän tuoretta tutkimustietoa. Tässä tutkielmassa yhdistyvät nämä kaksi tutkimusaukkoa. Tutkielmassa käsitellään, kuinka suomalaisuutta kuvataan kahden amerikkalaisen sisällöntuottajan TikTok-videoissa, sekä millä tavoin stereotypiat ja TikTok-alustan käyttömahdollisuudet tukevat videoiden humoristisia piirteitä. Tutkielma auttaa paremmin ymmärtämään paitsi modernia sosiaalisessa mediassa esitettyä suomi-kuvaa, myös TikTokia alustana. Analyysin viitekehyksenä toimii kokoelma laadullisia ja kuvailevia menetelmiä. Metodeissa näkyy niin multimodaalinen diskurssianalyysi ja sosiosemioottinen teoria, kuin sisällön analyysikin.
Lyhyissä TikTok-videoissa suomalaisuutta kuvataan pääasiassa positiivisella tavalla. Esille tuodaan kevyitä ja hauskoja stereotypioita sekä kulttuurieroja suomalaisten ja amerikkalaisten välillä. Tämä eroaa osittain muista nykyaikaisista sosiaalisen median ilmiöistä, kuten meemeistä, joissa kuvataan suomalaisuutta välillä hieman negatiivisessakin valossa. Yksittäisinä suomalaisuuden piirteinä esiin nostetaan ujous, hiljaisuus, synkkämielisyys, isänmaallisuus, pihiys, sekä jääkiekkoinnostus. Huumorin keinoina käytetään muun muassa tunteiden ylitulkitsemista, toisaalta ilmeettömyyttä, dramaattista taustamusiikkia, voimasanoja, stereotypioita, sekä absurdiutta. Videoissa ei välttämättä hyödynnetä TikTokin uniikkeja piirteitä, jotka erottaisivat videot selkeästi alustalle kuuluviksi. Näkyvin piirre on viraalien TikTok-ilmiöiden toisintaminen ja suosittujen taustamusiikkien käyttäminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ... -
“I’m so ticked off that I’m moulting!” : analysing humour in Disney animations
Autio, Terhi (2021)Disney on yksi maailman suurimpia yhtiöitä, ja Disneyn animaatiot ovat useille ihmisille kallisarvoinen pala lapsuutta, johon palataan uudestaan ja uudestaan. Osa Disneyn vetovoimasta tulee sen monipuolisesta huumorista, ... -
"Like Finlanders do in Finland" : associations with Finnishness and the construction of cultural identity in narrations of Finnish Americans in the documentaries Finnish American Lives and Tradition Bearers
Ivakko, Samuli; Kurki, Camilla (2015)Suomalaisten maahanmuutto Pohjois-Amerikkaan jakautuu useaan eri vaiheeseen. Köyhistä agraarioloista tulleet suomalaiset olivat kovia tekemään työtä ja asettuivat usein seuduille, jotka tarjosivat heille tuttua työtä, ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
Vesterinen, Ida (2024)Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.