6.-luokkalaisten kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä oppimisessa
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia toimijuudesta ilmiölähtöisessä kevätjuhlaprojektissa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät projektissa koettiin toimijuutta edistäviksi ja mitkä estäviksi tekijöiksi. Tutkimuksessa verrattiin myös oppilaiden haastatteluissa tuomia kokemuksia
toimijuudesta projektin oppitunneilla toteutettuihin observointeihin ja selvitettiin, miten observointiaineisto tuki oppilaiden toimijuuden kokemuksia. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, ja sen tieteenfilosofinen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui kuusi kuudesluokkalaista oppilasta samalta luokalta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen. Oppilaiden toimijuuden edistymisen kannalta tärkeitä asioita olivat sosiaalinen ulottuvuus, luovuus, osallistuminen, oma kokemusmaailma ja minäpystyvyys, vapaus sekä opettajan rooli. Tärkeäksi koettiin muun muassa turvallinen ryhmä, osallistumaan pääseminen, oman mielikuvituksen käyttö
sekä projektin mielekkyys. Toimijuutta estäviksi tekijöiksi mainittiin ryhmän haastavuus sekä haasteet päästä osallistumaan. Havainnoinnit sekä tukivat että olivat osin ristiriidassa oppilaiden kokemusten kanssa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kun henkilöhahmot elävät omaa elämäänsä : kokemuksia henkilöhahmojen toimijuudesta fiktion kirjoittamisessa
Porthan, Piritta (2021)Tutkielmani tarkastelee kirjoittajien kokemuksia henkilöhahmojen itsenäiseltä tuntuvasta toimijuudesta fiktion kirjoittamisessa. Kokemus on itselleni fiktion kirjoittamiseni perusta, ja siihen on aina liittynyt jotain ... -
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ... -
Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
Rauhala , Veera; Uusitalo, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat ... -
Taiteilijaelämää : tutkimus taiteilijuudesta ja taiteilijan arjen toimijuudesta työn ja työttömyyden välimaastossa
Ranta, Kati (2020)Tutkielman tarkoitus on tarkastella kuvataiteilijoiden ammatti-identiteettiä ja arkista toimijuutta, jota he toteuttavat työn ja työttömyyden rajaamissa puitteissa. Analysoin tutkielmassa kuvataiteilijoiden kokemusta omasta ... -
"Täällä vielä mennä köpsötellään" : kotona asuvien 80-vuotiaiden kokemuksia arjesta ja toimijuudesta ilman palveluja
Kivimäki, Berit (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa yksilön näkökulmasta ja kokemuksista ja siitä, miten kotona asuvien ikäihmisten arki sujuu ilman kunnallisia sosiaalipalveluja. Tutkimuksessa tarkastellaan lisäksi ikääntyneiden ...