dc.contributor.advisor | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Malin, Aino-Maria | |
dc.contributor.author | Lahti, Sini | |
dc.date.accessioned | 2022-06-09T07:32:21Z | |
dc.date.available | 2022-06-09T07:32:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81579 | |
dc.description.abstract | Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja
työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa.
Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista työssä oppimiseen
liittyvää tukea sairaalatyöntekijät kokevat saavansa. Nykypäivänä informaalia
oppimista eli arkioppimista pidetään yhä tärkeämpänä osana työssä oppimista.
Sairaalaorganisaatioissa työssä oppiminen on erityisen tärkeää, sillä hoito- ja
leikkausmenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Informaali oppiminen on kuitenkin
luonteeltaan hyvin näkymätöntä, mikä tekee siitä haastavan tunnistaa. Tämän
vuoksi on tärkeää tutkia sairaalatyössä ilmeneviä informaaleja oppimistilanteita
sekä oppimiseen saatavaa tukea, jotta työssä oppimista pystyttäisiin tehosta maan sekä tukemaan jatkossa paremmin.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutki muksessa käytetty aineisto on saatu Jyväskylän yliopiston JoKo-hankkeen haas tatteluaineistoista. Aineisto koostuu kahdestatoista teemahaastattelusta. Haasta teltavat ovat hankkeen kohdeorganisaation sairaalassa työskenteleviä lääkäreitä,
sairaanhoitajia ja esihenkilöitä. Aineiston analyysimenetelmänä toimii temaatti nen analyysi.
Tutkimustuloksista selviää informaalien oppimistilanteiden ilmenevän eri tyisesti vuorovaikutuksellisen tiedon jaon, itseohjautuvan tiedonhaun sekä työ tehtävien suorittamisen yhteydessä. Suurin osa informaalista oppimisesta tapah tuu vuorovaikutuksessa muiden työntekijöiden kanssa. Lisäksi oppimisen tuen
nähdään olevan pelkästään vuorovaikutuksessa tapahtuvaa. Tukea saatiin vuo rovaikutuksessa mentorin, vertaisten ja esihenkilön kanssa, sekä moniammatilli sesti eri alojen ammattilaisten kanssa.
Tutkimustuloksista voi todeta, että sairaalatyöntekijöiden työ on täynnä in formaaleja oppimistilanteita, joista iso osa tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden
kanssa. Lisäksi oppimisen tukea saadaan työyhteisön sekä esihenkilöiden toi mesta. Näiden oppimistilanteiden mahdollistamisella sekä vuorovaikutuksen li säämisellä voidaan pyrkiä tehostamaan työssä tapahtuvaa oppimista ja siihen
saatavaa tukea.
Asiasanat: Informaali oppiminen, työssä oppiminen, oppimisen tuki, itseohjautuvuus, esihenki lön tuki, työyhteisön tuki | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppimisen tuki | |
dc.subject.other | työyhteisön tuki | |
dc.subject.other | esihenkilön tuki | |
dc.title | Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206093192 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | itseohjautuvuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | esihenkilöt | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |