Show simple item record

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.authorHonkala, Riia
dc.date.accessioned2022-06-08T07:07:18Z
dc.date.available2022-06-08T07:07:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81563
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden koulussa 2030-luvulla tarvitaan. Tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin nykytilasta käsin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto koostui kahdeksan perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtorin puolistrukturoiduista yksilöhaastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Analyysissa hyödynnettiin myös SWOT-analyysia. Tulokset osoittivat rehtoreiden näkemysten mukaan tulevaisuuden koulun 2030-luvulla huomioivan paremmin ympäröivän yhteiskunnan ja erilaiset oppilaat sekä hyödyntävän enemmän teknologiaa. Tulevaisuuden koulussa opitaan etenkin vuorovaikutustaitoja. Resursseja tarvitaan oppimisen tuen tarjoamiseen. Tulevaisuuden koulun johtamisosaamisessa korostuvat henkilöstöjohtaminen, ja toive saada keskittyä johtamisessa enemmän pedagogiikkaan. Rehtoreiden näkemysten mukaan rehtorin tehtävät eivät todennäköisesti kuitenkaan juuri muutu tulevaisuudessa. Tulokset osoittivat rahoituksen olevan kriittinen tekijä, jolla on vaikutusta niin tulevaisuuden kouluun kuin johtamiseen. Tulevaisuuden koulun johtamisosaamisessa korostuu leadership-johtajuus. Rehtorin roolien eriytyminen ja jaettu johtajuus muodostavat merkittäviä mahdollisuuksia tulevaisuuden koulun johtamiseen 2030-luvulla. Tutkimus toi myös esiin rehtoreiden kuormittuneisuuden ja koulujen resurssien riittämättömyyden. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää rehtoreiden koulutusta suunniteltaessa ja koulutuksen rahoituksesta päätettäessä. Keskeistä on ymmärtää, että tämän päivän päätöksillä on vaikutusta tulevaisuuteen.fi
dc.format.extent100
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titlePerusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206083176
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotulevaisuudentutkimus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysotulevaisuus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysokoulunjohtajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record