Free-to-Switch? : Consumer Switching Behavior in Freemium Mobile Games
Freemium-liiketoimintamallia hyödyntävät mobiilipelit ovat erittäin suosittuja sovelluskaupoissa ja hyvin tuottavia niiden kehittäjille ja julkaisijoille. Mobiiliympäristössä uuteen peliin vaihtaminen on kuitenkin helppoa pelien ollessa ilmaisia ladata ja kokeilla. Kuluttajien vaihtokäyttäytymistä ei kuitenkaan ole tutkittu mobiilipelien kontekstissa. Vaihtokäyttäytymisen ymmärtäminen auttaisi kehittäjiä ottamaan vaihtoon vaikuttavat tekijät huomioon freemium-mallin toteutuksessa ja pelin suunnittelussa ja siten parantamaan asiakaspysyvyyttä ja -hankintaa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on löytää, mitä nämä vaihtokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ovat freemium-mobiilipeleissä ja miten ne näyttäytyvät kuluttajien vaihtopäätöksessä. Tutkimuksen toteutustapa on kirjallisuuskatsaus ja kvalitatiivinen kyselytutkimus, jossa sovelletaan critical incident technique -menetelmää. Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan kuluttajien vaihtokäyttäytymiseen freemium-mobiilipelien välillä vaikuttavat tekijät voidaan jakaa karkeasti sosiaalisiin, liiketoimintamallikeskeisiin, pelisuunnittelukeskeisiin ja sitoutumiskeskeisiin. Näiden lisäksi vaikuttavana ja yleisesti hyväksyttyä push-pull-mooringviitekehystä laajentavana tekijänä havaitaan osittainen vaihtokäyttäytyminen kokeilu- ja yhdistelykäyttäytymisen muodossa.
...
Mobile games utilizing the freemium business model have become increasingly popular in mobile app stores and can be incredibly profitable for their developers and publishers. In the mobile environment, switching to a new game is easy due to games being free to download and trial. Despite this, consumer switching behavior in the context of mobile games has not currently been studied. Developing an understanding of consumer switching behavior would be helpful for service providers to recognize the effect of switching-related factors in game design. This could have implications for customer retention and acquisition. The objective of this study is to identify the factors correlating with consumer switching behavior in the context of freemium mobile games. The study is conducted as a literature review and followed by a qualitative survey applying the critical incident technique interview method. According to the essential findings of the study, the factors influencing consumer switching behavior in freemium mobile games can be divided into social, business model specific, game design specific, and engagement specific factors. In addition, partial switching behavior in the form of trialing behavior and combining behavior is found to play a role in it and extend the widely accepted push-pull-mooring framework.
...
Keywords
consumer switching behavior freemium trialing behavior combining behavior mobiilisovellukset liiketoimintamallit mobiilipelit kuluttajakäyttäytyminen mobiililaitteet ilmaispelit digitaaliset pelit mobiilipalvelut mobile apps business models mobile games consumer behaviour mobile devices free-to-play games digital games mobile services
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Switching Behaviour in Smart Phone Messaging Services : It’s a Question of Context, Content, and Features of the Service
McKenna, Brad; Mäkinen, Petri; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2021) -
Drivers and outcomes of consumer engagement : Insights from mobile money usage in Ghana
Glavee-Geo, Richard; Shaikh, Aijaz A.; Karjaluoto, Heikki; Hinson, Robert Ebo (Emerald Publishing Limited, 2020) -
Mobile in-application purchasing : a consumer perspective
Muhonen, Mattias (2015)Tutkimuksen tarkoitus on selventää applikaatioiden sisäistä ostamista mobiili- laitteilla (in-application purchasing) kuluttajan näkökulmasta. Applikaatioiden sisäisessä ostamisessa on monia tekijöitä, jotka erottavat ... -
The (mobile) news ecosystem milestone
Linden, Carl-Gustav; Villi, Mikko; Westlund, Oscar (Routledge, 2024)Chapter 5 Mobile Ecosystems and News zooms in on the significant blending of news and mobile media. The chapter begins with a concise historical account into the early steps toward mobile news that publishers took by the ... -
Explaining users' critical incidents of physical mobile interactions
Salo, Markus (University of Jyväskylä, 2013)