Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJaakkola, Timo
dc.contributor.advisorLaukkanen, Arto
dc.contributor.authorAhopelto, Tuukka
dc.contributor.authorHämäläinen, Jesse
dc.date.accessioned2022-06-08T04:40:15Z
dc.date.available2022-06-08T04:40:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81545
dc.description.abstractLiitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio on keskeinen tekijä liikkumisen kannalta. Liikunnasta sisäisesti motivoituneet viihtyvät liikunnan sekä urheilun parissa ja saavat siitä todennäköisemmin elinikäisen elämäntavan. Työ rakentuu Decin ja Ryanin (2017) itsemääräämisteoriaan, jonka avulla aiemmassa tutkimuksessa on selitetty ihmisten motivoitumista eri tilanteissa. Teoria perustuu ihmisen kolmen psykologisen perustarpeen tyydyttämiseen; autonomia, pätevyys ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus. Psykologisten perustarpeiden tyydyttäminen tukee ihmisen sisäistä motivoitumista ja hyvinvointia. Sosiaalisella tuella saattaa olla vaikutusta liikkumismotivaation laatuun eri liikkumisympäristöissä. Tässä tutkimuksessa sosiaalisella tuella tarkoitetaan lasten ja nuorten vanhempien, liikunnanopettajien, ystävien ja valmentajien antamaa sosiaalista tukea. Tässä tutkimuksessa käytetään Taiturit (2022) hankkeen aineistoa, jolla selvitettiin sosiaalisten tukien yhteyttä 10–13-vuotiaiden lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon. Syksyn 2021 aikana aineistoa kerättiin 250 10–13-vuotiaalta lapselta sekä heidän huoltajaltansa ja kyseinen aineisto toimii tämän tutkimuksen aineistona. Lopullinen yhteisotanta tulee olemaan 950 lasta ja heidän huoltajaansa. Taiturit -hanke on jatkoseurantaa Taitavat tenavat ja Liikkuva perhe -hankkeille. Tutkimuksemme tulosten mukaan sosiaalisista tukijoista ainoastaan kavereilla oli yhteys lasten ja nuorten sisäiseen motivaatioon. Sen sijaan sosiaalisista tukijoista perheen äidillä sekä lapsen tai nuoren iällä havaittiin yhteys ulkoiseen säätelyyn. Psykologisista perustarpeista pätevyyden kokemukset olivat yhteydessä sisäiseen motivaatioon ja autonomian kokemukset ulkoiseen säätelyyn. Tutkimuksemme päätulosten mukaan kaverien sosiaalisella tuella pätevyyden kokemuksiin oli yhteys lasten ja nuorten sisäiseen motivaatioon. Sen sijaan isän sosiaalisella tuella autonomian kokemuksiin löytyi yhteys ulkoiseen säätelyyn. Tämän lisäksi, mitä enemmän lapset ja nuoret saivat sosiaalista tukea valmentajalta sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemuksiin, sitä vähemmän oltiin ulkoisesti motivoituneita. Tämän tutkimuksen mukaan kavereiden sosiaalinen tuki ja psykologisista perustarpeista pätevyyden kokemukset näyttäisivät olevan voimakkaimmin yhteydessä lasten ja nuorten sisäiseen liikkumismotivaatioon. Sen sijaan vanhempien sosiaalinen tuki ja psykologisista perustarpeista autonomian kokemukset näyttäisivät olevan kaikista voimakkaimmin yhteydessä ulkoiseen liikkumismotivaatioon. Liikuntamotivoitumisen muoto riippuu ennen kaikkea siitä, kuinka psykologisia perustarpeita kyetään tyydyttämään sosiaalisten tukijoiden toimesta eri liikuntaympäristöissä. Tutkimustuloksemme vahvistivat aiempia tutkimustuloksia, mutta olivat myös ristiriidassa niiden sekä koko teoriapohjan kanssa. Tämä luo tarvetta lisätutkimukselle.fi
dc.description.abstractAccording to the Liitu survey (2019), in the spring of 2018, Only slightly more than a third of the 7–15-year-olds exercised according to the physical activity recommendations. Some children and adolescents are at risk of being completely excluded from physical activity. Motivation is a key factor in physical activity. Those who are internally motivated from exercise, enjoy exercise and sports, and are more likely to get a lifelong lifestyle from it. The work is based on Deci and Ryan’s (2017) self-determination theory, which has been able to explain people’s motivation in different life contexts. The theory is based on the satisfaction of three basic psychological needs; autonomy, competence and social relatedness. Satisfying the three basic psychological needs supports intrinsic motivation and well-being. Social support may have an effect on the quality of exercise motivation in different exercise environments. In this study, social support sources are parents, physical education teachers, friends and coaches of children and adolescents. This work uses the material from the Taiturit (2022) project, which investigated the associations between social support and the exersice motivation of children and adolescents aged 10–13 years. During the autumn of 2021, material was collected from 250 children aged 10 to 13 and their parents, and this material serves as the material for this master's study. In total, the sample of the Taiturit project will be 950 children and their parents. The Taiturit project is a follow-up to the Taitavat tenavat and Liikkuva perhe -projects. According to this study, of the social supporters, only friends were associated with intrinsic motivation. The mother of the family and the age of the child or adolescent were associated with external regulation. Of the basic psychological needs, experiences of competence were associated with internal motivation and experiences of autonomy with external regulation. According to the main results of our study, the social support of friends for the experiences of competence was associated with intrinsic motivation of children and adolescents. The father’s social support for the experiences of autonomy was associated with external regulation. In addition, the more social support was received from the coach for relatedness experiences, the less externally motivated they were. According to this study, the social support from friends and the experiences of competence seems to be most strongly associated with internal exercise motivation of children and adolescents. On the other hand, social support from parents and experiences of autonomy seems to be most strongly associated with external exercise motivation of children and adolescents. The form of exercise motivation depends on how the basic psychological needs of children and adolescents are satisfied by social supporters in different exercise environments. Our research results confirmed previous research results, but were also inconsistent with them as well as with the entire theoretical basis. This creates a need for further research.en
dc.format.extent99
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikkumismotivaatio
dc.subject.otheritsemääräämisteoria
dc.titleVanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206083158
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoystävät
dc.subject.ysoitsemäärääminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysovalmentajat
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright