dc.contributor.advisor | Ekonoja, Antti | |
dc.contributor.author | Kaukola, Anu | |
dc.date.accessioned | 2022-06-07T12:16:06Z | |
dc.date.available | 2022-06-07T12:16:06Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81536 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus käsittelee digitaalisen oppimateriaalin käyttöä tekstiili- ja muotialan ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on löytää digitaalisen materiaalin elementtejä, jotka tukevat tekstiili- ja muotialan opiskelijoiden kädentaitojen kehittymistä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan taitojen oppimista sekä digitaalisen oppimateriaalin vaikutusta oppimiseen. Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kyselytutkimuksena syksyllä 2021. Kyselyyn vastasi 47 opiskelijaa ja 26 opettajaa kuudesta ammatillisesta oppilaitoksesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalinen oppimateriaali tuo monipuolisuutta oppimiseen ja opetukseen. Suurin osa opiskelijoista ja opettajista pitävät sen kanssa työskentelystä. Digitaalinen oppimateriaali ei kuitenkaan korvaa opettajan antamaa ohjausta kädentaitojen oppimisessa. Se antaa opiskelijoille mahdollisuuden edetä luokassa itsenäisesti, jolloin opettajalle jää enemmän aikaa yksilölliseen ohjaukseen. Tutkimus osoittaa, että digitaalisella oppimateriaalilla on oma paikkansa tekstiili- ja muotialan ammatillisessa kehittymisessä. Opettajat kokevat, että heillä on melko hyvin taitoja tehdä sitä, mutta aikaa tekemiseen on niukasti. Digitaalisen oppimateriaalin pedagogisen kehittämisen mahdollisuuksiin tulisikin oppilaitoksissa kiinnittää erityistä huomiota. | fi |
dc.description.abstract | This study deals with the use of digital learning materials in vocational education
in the textile and fashion industry. The purpose of this study is to find the elements in digital
materials that support the textile and fashion students’ development of manual skills. The
theoretical part of the study examines learning of skills and the impact of digital materials
on learning. The research method used is a survey carried out in the fall of 2021. The survey
was done by 47 students and 26 teachers from six vocational schools.
The results of this study show that digital learning material bring versatility to learning and
teaching. Most students and teachers enjoy working with them. Digital learning materials
are not a substitute for teacher’s guidance in manual skills. It allows students to proceed
independently in the classroom and thus gives the teacher more time for individual tutoring.
The results of this study show that digital learning materials have a place in the professional
development of the textile and fashion industry. Teachers feel that they have pretty good
skills to create digital materials, but they don’t have enough time for it. Therefore, educational institutions should pay special attention to pedagogical development of digital learning materials. | en |
dc.format.extent | 102 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kädentaitojen oppiminen | |
dc.title | Digitaalinen oppimateriaali tekstiili- ja muotialan ammatillisen kehittymisen tukena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206073150 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | kyselytutkimus | |
dc.subject.yso | kädentaidot | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | muotiala | |
dc.subject.yso | tekstiiliala | |
dc.subject.yso | digitaalinen oppimateriaali | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |