Digitaalinen oppimateriaali tekstiili- ja muotialan ammatillisen kehittymisen tukena
Tämä tutkimus käsittelee digitaalisen oppimateriaalin käyttöä tekstiili- ja muotialan ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on löytää digitaalisen materiaalin elementtejä, jotka tukevat tekstiili- ja muotialan opiskelijoiden kädentaitojen kehittymistä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan taitojen oppimista sekä digitaalisen oppimateriaalin vaikutusta oppimiseen. Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kyselytutkimuksena syksyllä 2021. Kyselyyn vastasi 47 opiskelijaa ja 26 opettajaa kuudesta ammatillisesta oppilaitoksesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalinen oppimateriaali tuo monipuolisuutta oppimiseen ja opetukseen. Suurin osa opiskelijoista ja opettajista pitävät sen kanssa työskentelystä. Digitaalinen oppimateriaali ei kuitenkaan korvaa opettajan antamaa ohjausta kädentaitojen oppimisessa. Se antaa opiskelijoille mahdollisuuden edetä luokassa itsenäisesti, jolloin opettajalle jää enemmän aikaa yksilölliseen ohjaukseen. Tutkimus osoittaa, että digitaalisella oppimateriaalilla on oma paikkansa tekstiili- ja muotialan ammatillisessa kehittymisessä. Opettajat kokevat, että heillä on melko hyvin taitoja tehdä sitä, mutta aikaa tekemiseen on niukasti. Digitaalisen oppimateriaalin pedagogisen kehittämisen mahdollisuuksiin tulisikin oppilaitoksissa kiinnittää erityistä huomiota.
...
This study deals with the use of digital learning materials in vocational education
in the textile and fashion industry. The purpose of this study is to find the elements in digital
materials that support the textile and fashion students’ development of manual skills. The
theoretical part of the study examines learning of skills and the impact of digital materials
on learning. The research method used is a survey carried out in the fall of 2021. The survey
was done by 47 students and 26 teachers from six vocational schools.
The results of this study show that digital learning material bring versatility to learning and
teaching. Most students and teachers enjoy working with them. Digital learning materials
are not a substitute for teacher’s guidance in manual skills. It allows students to proceed
independently in the classroom and thus gives the teacher more time for individual tutoring.
The results of this study show that digital learning materials have a place in the professional
development of the textile and fashion industry. Teachers feel that they have pretty good
skills to create digital materials, but they don’t have enough time for it. Therefore, educational institutions should pay special attention to pedagogical development of digital learning materials.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työympäristö ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena
Jokinen, Juho; Pylväs, Laura (Palkansaajien tutkimuslaitos, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan työelämän muutoksia suhteessa osaamisen kehittämistarpeisiin ja nostetaan esille erilaisia tarkastelukulmia työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja kouluttautumiseen. Vaikka työympäristöjen ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Opiskeluvalmiuksia tukevan digitaalisen sisällön kehittäminen tieto- ja viestintätekniikan opetukseen ammatillisessa koulutuksessa
Kakko, Heikki (2024)Tutkimukset osoittavat, että Suomessa on huomattava määrä työssäkäyviä aikuisia, joiden tieto- ja viestintätekniikan (TVT) taidot ovat puutteelliset. Koulutuksen rooli on avainasemassa näiden taitojen kehittämisessä ja ... -
Luova kirjoittaminen opettajan ammatillisen kehittymisen välineenä
Martin, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2017)