Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien käsityksiä sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Lisäksi selvitämme, ilmeneekö sukupuolittavaa oppituntipuhetta tuntien aikana, ja jos ilmenee, millaista se on.
Tutkimus toteutettiin kahdessa sisäsuomalaisessa koulussa. Tutkimuskohteena ovat luokanopettajat, joita tutkimukseen osallistui yhteensä viisi (n = 5). Tutkimus on laadullinen, ja sen aineisto koostuu opettajahaastatteluista sekä oppitunneilta kerätystä havainnointiaineistosta. Tutkimuksen ohjaavana tieteenfilosofiana on fenomenografia, sillä tutkimuskohteena on opettajien luomat käsitykset sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Tutkimuksen viitekehys oli fenomenografinen ja aineiston analyysitapana toimi sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksista selviää, että jokainen tutkittava opettaja tuotti sukupuolittavaa oppituntipuhetta. Opettajat käsittivät sukupuolittavan oppituntipuheen sisältävän erilaisia sukupuoleen liitettäviä oletuksia ja termejä. Suurin osa opettajista koki sukupuolineutraalin oppituntipuheen tärkeäksi, jotta ennakkoluulot ja erityisesti stereotypiat eivät välittyisi oppilaille. Kaikki tutkittavat korostivat sukupuolisensitiivisen puheen merkitystä. Yleisesti sukupuolittavan puheen vaikutus yksittäiseen oppilaaseen nähtiin merkittävänä ja vaikutus ryhmään vähäisenä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
Pitkänen, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ... -
Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts
Nykänen, Elli-Noora (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien ja heidän oppilaidensa käsityksiä sukupuolen ilmenemisestä ja vaikutuksesta kielten, ja varsinkin saksan, tunneilla. Tarkastelun kohteena oli myös sukupuolen mahdollinen ... -
Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
Ruusunen, Virve (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yläkoulun opinto-ohjaajien käsityksiä siitä, vaikuttaako ohjattavan sukupuoli heidän suhtautumiseensa ohjattaviin, sekä opinto-ohjaajan käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta. ... -
Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
Ikonen, Tuomas; Kukila, Jarkko (2015)TIIVISTELMÄ Ikonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...