Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorMarttila, Pauliina
dc.contributor.authorSnicker, Lotta
dc.date.accessioned2022-06-07T06:25:37Z
dc.date.available2022-06-07T06:25:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81518
dc.description.abstractOpettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien käsityksiä sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Lisäksi selvitämme, ilmeneekö sukupuolittavaa oppituntipuhetta tuntien aikana, ja jos ilmenee, millaista se on. Tutkimus toteutettiin kahdessa sisäsuomalaisessa koulussa. Tutkimuskohteena ovat luokanopettajat, joita tutkimukseen osallistui yhteensä viisi (n = 5). Tutkimus on laadullinen, ja sen aineisto koostuu opettajahaastatteluista sekä oppitunneilta kerätystä havainnointiaineistosta. Tutkimuksen ohjaavana tieteenfilosofiana on fenomenografia, sillä tutkimuskohteena on opettajien luomat käsitykset sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Tutkimuksen viitekehys oli fenomenografinen ja aineiston analyysitapana toimi sisällönanalyysi. Tutkimustuloksista selviää, että jokainen tutkittava opettaja tuotti sukupuolittavaa oppituntipuhetta. Opettajat käsittivät sukupuolittavan oppituntipuheen sisältävän erilaisia sukupuoleen liitettäviä oletuksia ja termejä. Suurin osa opettajista koki sukupuolineutraalin oppituntipuheen tärkeäksi, jotta ennakkoluulot ja erityisesti stereotypiat eivät välittyisi oppilaille. Kaikki tutkittavat korostivat sukupuolisensitiivisen puheen merkitystä. Yleisesti sukupuolittavan puheen vaikutus yksittäiseen oppilaaseen nähtiin merkittävänä ja vaikutus ryhmään vähäisenä.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppituntipuhe
dc.titleVeliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206073135
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosukupuolineutraalius
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.subject.ysosukupuolisensitiivisyys
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot