dc.contributor.advisor | Fonsen, Elina | |
dc.contributor.author | Berg, Anne | |
dc.date.accessioned | 2022-06-06T11:06:07Z | |
dc.date.available | 2022-06-06T11:06:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81509 | |
dc.description.abstract | Ammatillisen koulutuksen uudehkoa ohjaus- ja tukimuotoa, opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja, ei ole juurikaan tutkittu. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin kyseisen ohjaus- ja tukimuodon opettajan työtä ja ammatillista identiteettiä. Tavoitteena oli selvittää miten opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajat kuvaavat työtään ja millaisena he kokevat ammatillisen identiteettinsä.
Tutkimuksen taustafilosofia oli fenomenologis-hermeneuttinen. Teoreettinen viitekehys rakentui sekä yhteiskunnallisen, ammatillinen koulutus että teoreettisen, ammatillinen identiteetti ympärille. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla yhdeksältä opiskeluvalmiuksia tukevien
opintojen opettajalta viidestä eri oppilaitoksesta.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työtä kuvattiin opiskelijalähtöiseksi, merkitykselliseksi, mielekkääksi ja vaihtelevaksi. Kehitettävää koettiin olevan opintojen rahoituksessa, puoleen vuoteen sidotussa tukiajassa, yhteissuunnittelun mahdollistavissa resursseissa ja toiminnan koordinoinnissa. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajien lyhyt työskentelyaika opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen parissa vaikutti siihen, miten he ammatillisen identiteettinsä kokevat. Sen koettiin olevan sidoksissa aiempaan elämän-, koulutus- ja työhistoriaan. Sen prosessi ja identiteettineuvottelu ovat yhä käynnissä.
Tutkimus vahvistaa opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen ja opettajan tarvetta, antaa ideoita toiminnan kehittämiselle sekä lisää sen tunnettavuutta ammatillisen koulutuksen toimijoille. | fi |
dc.format.extent | 95 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot | |
dc.subject.other | ammatillinen identiteetti | |
dc.title | Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206063126 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | toisen asteen koulutus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |