Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNäykki, Piia
dc.contributor.authorHartikainen, Veeti
dc.date.accessioned2022-06-06T06:54:25Z
dc.date.available2022-06-06T06:54:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81475
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä opettajaopiskelijoiden pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä selvittää sitä, miten ja mitkä tekijät vaikuttivat koettuun oppimiseen. Tutkittava aihe on ajankohtainen, koska opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen kehittämistarve on selkeä. Ohjelmointi on sisällytetty Suomessa Perusopetuksen opetussuunnitelmaan vuonna 2016 ja ohjelmoinnin opetusyleistyy kouluissa maailmanlaajuisesti. Tutkimus toteutettiin osana Oppimisen teknologiat ja pedagogiikka opintojaksoa, jonka yhteydessä opettajaopiskelijoille (N = 8) järjestettiin pariohjelmointiharjoitus. Ennen harjoitusta opiskelijat vastasivat ohjelmointikokemusta kartoittavaan ennakkokyselyyn. Pariohjelmointitilanne videoitiin. Harjoituksen jälkeen opiskelijat kutsuttiin parihaastatteluun ja lisäksi heitä pyydettiin merkitsemään pariohjelmointiharjoitusvideoon kokemansa avainhetket työskentelyn ajalta. Tutkimukseen osallistui 8 opettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta ja aineisto kerättiin 2021 joulukuussa. Parihaastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Pariohjelmointikokemukseen vaikuttaneet tekijät jaettiin neljään pääteemaan: parin kanssa tehty yhteistyö, parilta ja ohjaajalta saatu tuki, avoimet ja haastavat tehtävät sekä oppimisympäristö. Nämä tekijät jaettiin edelleen alateemoihin. Pariohjelmointi on tämän ja aiemman tutkimuksen perusteella hyvä tapa ohjelmoinnin harjoittelemiseen opettajaopiskelijoille, mutta se vaatii ohjaajalta toteutuksen huolellista valmistelua. Aihetta on kuitenkin syytä tutkia enemmän, jotta opettajien koulutusta voidaan kehittää edelleen vastaamaan selvää tarvetta opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen lisäämiselle.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpariohjelmointi
dc.subject.otheropettajaopiskelijat
dc.titleOpettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206063092
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoohjelmointi
dc.subject.ysoyhteisöllinen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot