Show simple item record

dc.contributor.advisorSevón, Eija
dc.contributor.authorSaariluoma, Lotta
dc.date.accessioned2022-06-06T06:24:05Z
dc.date.available2022-06-06T06:24:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81470
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisista mieltä ilahduttavista tai harmittavista asioista nelivuotiaiden lasten subjektiivinen hyvinvointi rakentuu heidän itsensä sanoittamana. Tutkimuksen lähtökohdat kiinnittyvät YK:n lasten oikeuksien yleissopimukseen (1989), sekä lapsen hyvinvoinnin tarkasteluun moninäkökulmaisesti Allardtin (1973) hyvinvoinnin perusarvojen, Senin (1993) hyvinvoinnin ja toimintavalmiuksien teorian sekä OECD:n (2021) lapsen hyvinvoinnin mallin pohjalta. Tutkimusaineistona on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman FinLapset 2018-kyselytutkimuksen 4-vuotiaiden lasten vastaukset heitä ilahduttavista ja harmittavista asioista. Tutkielmassa analysoitiin 3 211 huoltajan kirjaamaa vastausta näihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin ensin aineistolähtöisenä teema-analyysinä. Tämän jälkeen löydettyjä teemoja tarkasteltiin teoriaohjaavasti lapsen oikeuksien (LOS, 1989) ja lapsen hyvinvoinnin jäsennysten avulla. Tuloksina löydettiin 4-vuotiaiden lasten hyvinvointia edistäviä ja estäviä tekijöitä heidän itsensä kokemina ja sanoittamina. Tulosten mukaan läheiset suhteet, monipuoliset ympäristöt ja materiaaliset resurssit edistävät lapsen hyvinvointia. Sosiaalisten suhteiden turvattomuus, lasten keskinäinen fyysinen väkivalta ja osattomuuden kokemukset näyttäytyivät lapsen hyvinvointia estävinä tekijöinä. Tulokset osoittavat lasten löytävän iloa arjen lämpimistä kohtaamisista ja oman identiteettinsä tutkimisesta turvallisissa olosuhteissa. Samalla sekä perhesuhteissa että lasten vertaissuhteissa tapahtuvat ristiriitatilanteet tuovat lasten hyvinvoinnin yhdenvertaiseen toteutumiseen haasteita.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlapsinäkökulmainen tutkimus
dc.subject.otherlapsuusajan epäsuotuisat kokemukset (ACE)
dc.title”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206063087
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolasten oikeudet
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysolapsilähtöisyys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record