”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisista mieltä ilahduttavista tai harmittavista asioista nelivuotiaiden lasten subjektiivinen hyvinvointi rakentuu heidän itsensä sanoittamana. Tutkimuksen lähtökohdat kiinnittyvät YK:n lasten oikeuksien yleissopimukseen (1989), sekä lapsen hyvinvoinnin tarkasteluun moninäkökulmaisesti Allardtin (1973) hyvinvoinnin perusarvojen, Senin (1993) hyvinvoinnin ja toimintavalmiuksien teorian sekä OECD:n (2021) lapsen hyvinvoinnin mallin pohjalta.
Tutkimusaineistona on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman
FinLapset 2018-kyselytutkimuksen 4-vuotiaiden lasten vastaukset heitä ilahduttavista ja harmittavista asioista. Tutkielmassa analysoitiin 3 211 huoltajan kirjaamaa vastausta näihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin ensin aineistolähtöisenä teema-analyysinä. Tämän jälkeen löydettyjä teemoja tarkasteltiin teoriaohjaavasti lapsen oikeuksien (LOS, 1989) ja lapsen hyvinvoinnin jäsennysten avulla.
Tuloksina löydettiin 4-vuotiaiden lasten hyvinvointia edistäviä ja estäviä
tekijöitä heidän itsensä kokemina ja sanoittamina. Tulosten mukaan läheiset suhteet, monipuoliset ympäristöt ja materiaaliset resurssit edistävät lapsen hyvinvointia. Sosiaalisten suhteiden turvattomuus, lasten keskinäinen fyysinen väkivalta ja osattomuuden kokemukset näyttäytyivät lapsen hyvinvointia estävinä
tekijöinä. Tulokset osoittavat lasten löytävän iloa arjen lämpimistä kohtaamisista
ja oman identiteettinsä tutkimisesta turvallisissa olosuhteissa. Samalla sekä perhesuhteissa että lasten vertaissuhteissa tapahtuvat ristiriitatilanteet tuovat lasten hyvinvoinnin yhdenvertaiseen toteutumiseen haasteita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan
Savolainen, Amanda (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapset kuvaavat päiväkodissa olemista suhteessa ... -
Lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa
Salin, Karoliina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa. Tavoitteena on saada tietoa siitä, miten sijaishuollossa asuvat tai asuneet lapset ja nuoret kokevat olleensa ... -
Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
Honkala, Heli (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä lapset kokevat omalle hyvinvoinnilleen tärkeiksi varhaiskasvatuksessa. Tarkasteltavana olivat 4-5-vuotiaiden haastateltujen lasten (N = 34) kerronnan sisältämät ... -
Lasten osallisuuteen liittyvän osaamisen kehittyminen kasvatusalan ammattilaisten ja tutkinto-opiskelijoiden yhteisöllisenä oppimisena
Ranta, Minna; Hautakangas, Merja; Hautala, Paula; Sevón, Eija; Merjovaara, Olli; Alasuutari, Maarit (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023) -
Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
Holmström, Anniina (2020)Kandidaatintutkielmassani tavoitteena on saavuttaa laajempaa ymmärrystä siitä, miten lastensuojelun tarpeen arviointiprosessi tulee tehdä, jotta lapsen osallisuus toteutuu siinä. Lapsella on lainsäädännöllisesti vahvat ...