Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorKouhia, Tilda
dc.date.accessioned2022-06-03T10:48:40Z
dc.date.available2022-06-03T10:48:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81463
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lähityöyhteisölleen työhyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa näistä merkityksistä sekä ymmärtää, minkälaista tukea luokanopettajat kaipaavat työhönsä voidakseen työssään paremmin. Tutkittavina oli viisi luokanopettajaa ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastatteluilla. Tutkimus toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä teoriaohjaavan analyysin keinoin. Tutkielman tärkeimpinä käsitteinä ovat lähi- työyhteisö, opettajan esihenkilö ja kollegat. Aineiston analyysissä hyödynnettiin termejä vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet, jotka tutkimuksen tavoitteiden kannalta oleellisimmat termit. Nämä näkyvät myös haastattelurungossa. Tutkimuksessa selvisi, että lähityöyhteisö on erittäin merkittävä työhyvin- voinnin tekijä luokanopettajien työssä. Parhaimmillaan lähityöyhteisö kannattelee, inspiroi ja voimaannuttaa työntekijää, pahimmillaan haastaa arkipäiväistä työn toteuttamista ja voi uuvuttaa. Kollegiaalisuus ja siihen liittyvät kannustus, jakaminen ja tuki tunnistettiin merkittävänä työhyvinvointia rakentavana tekijänä. Muun muassa epätasainen työmäärä, linjaerimielisyydet ja heikot vuorovaikutustaidot vaikeuttavat kollegiaalisia suhteita. Esihenkilön vaikutus luokanopettajan ammatissa oli merkityksellinen aina arkipäivän työn toteuttamisesta haastavista tilanteista selviämiseen asti. Hyvä esihenkilö on saatavilla ja tukee sekä kuuntelee opettajaa tilanteesta riippumatta, kun taas heikko esihenkilö mitätöi tai väheksyy ilmiöitä, joita opettajat nostavat esiin. Luokanopettajat kaipaavat lisäaikaa kollegoiden kesken, esihenkilön tukea, mahdollisuuden työnohjaukseen sekä keinoja itsetuntemuksen kehittämiseen.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertyössäjaksaminen
dc.subject.otherlähityöyhteisö
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206033081
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysokokemukset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright