dc.contributor.advisor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Jääskeläinen, Fanni | |
dc.date.accessioned | 2022-06-02T07:07:22Z | |
dc.date.available | 2022-06-02T07:07:22Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81427 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella 9.-luokkalaisten nuorten kokemuksia sosiaalisessa mediassa esiintyvästä seksuaalissävytteisestä sisällöstä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, vaikuttavatko seksuaalissävytteiset sisällöt nuorten mielestä heidän arkeensa.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella neljästä luokasta joulu- tammikuussa 2021–2022, ja se analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teemoittelun keinoin. Lisäksi aineistosta tarkasteltiin diskurssianalyyttisesti hahmottamalla nuorten representaatioita seksuaalissävytteisistä sisällöistä.
Tutkimuksessa havaittiin, että nuorilla oli samansuuntaiset käsitykset seksuaalissävytteisen sisällön luonteesta sekä sextingin merkityksestä osana seksualisoitunutta mediakulttuuria. Seksuaalissävytteinen sisältö vaikutti nuorten arkeen monilta osin, mutta erityisesti käyttäytymiseen sekä pukeutumiseen perustuvien valintojen kautta. Seksuaalissävytteiseen sisältöön nuoret törmäsivät lähinnä niissä palveluissa, joita he myös eniten käyttivät. Osa nuorista kaipasi lisää tietoa seksuaalissävytteisen sisällön luonteesta. Näin ollen myös nuorisolähtöistä mediatutkimusta tarvitaan lisää. Media- ja seksuaalikasvatuksessa tulee ottaa entistä paremmin huomioon sosiaalisen median yleistynyt seksualisoitunut käyttäjäkulttuuri, jotta nuoret saavat työkaluja turvalliseen sisällön jakamiseen sekä sen käyttämiseen. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | seksuaalissävytteinen sisältö | |
dc.title | ”Vähän rasittavaa ku random ihmiset laittavat sukupuolielimistään kuvia kun en halua niitä.” : yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia sosiaalisen median seksuaalissävytteisistä sisällöistä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206023048 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | seksuaalikasvatus | |
dc.subject.yso | mediakulttuuri | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | uusmedia | |
dc.subject.yso | seksuaalinen käyttäytyminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |