Show simple item record

dc.contributor.advisorMehtälä, Saana
dc.contributor.authorKontu, Aleksi
dc.date.accessioned2022-06-02T07:04:05Z
dc.date.available2022-06-02T07:04:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81424
dc.description.abstractOhjelmistoalan startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti joka päivä. Menestystarinoista huolimatta valtaosa epäonnistuu kahden vuoden kuluessa perustamisestaan, jopa ennen kuin ne saavuttavat kaupallisen potentiaalinsa. Tutkimus osoittaa, että useimmat ohjelmistoalan startup-yritykset kehittävät tuotteita ymmärtämättä asiakkaiden ongelmia ja niiden yksi suurimmista haasteista on tuottaa oikeanlaista asiakasarvoa. Kyseinen haaste aiheuttaa startupin kilpailuedun puuttumisen markkinoilla eikä pelkkä innovatiivinen tuote tai palvelu riitä kestävään kilpailuetuun, sillä kilpailijat pystyvät reagoimaan nopeasti tarjontaan. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan ohjelmistoalan startup-yrityksen kilpailuetua. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, johon kootaan tietoa ohjelmistoalan startup-yrityksestä, kilpailuedusta ja termien välisestä suhteesta. Tutkielman tavoitteena on tarjota tietoa ohjelmistoalan startup-yrityksen keinoista tavoitella ja saavuttaa kilpailuetua yrityksen käynnistämisvaiheessa. Analyysin tuloksena kirjallisuuskatsaus tarjoaa perustan mallille, jonka pohjalta voitaisiin jatkotutkimusten avulla kehittää yhdenlainen näkemys ohjelmistoalan startupin kilpailuedun viitekehyksestä. Malli koostuu kahdesta osa-alueesta: sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä. Sisäisiä tekijöitä ovat resurssit ja kyvykkyydet, joiden avulla startup pyrkii tuomaan markkinoille uuden teknologisen tuotteen tai palvelun, joka luo ylivoimaista arvoa asiakkaille. Ulkoiset tekijät ovat startupin kilpailuympäristö ja markkinat, joille startup siirtyy lopullisesti ylivoimaisen asiakasarvon löydyttyä. Olemassa olevilla markkinoilla startupin kilpailustrategia voi perustua alhaisempaan hintaan, markkinaraon löytämiseen, parempiin tuoteominaisuuksiin, parempaan palveluun tai näiden yhdistelmiin. Lisäksi startup voi kilpailla uusilla markkinoilla. Kilpailuetu edellyttää jokaisessa kilpailustrategiassa tarjonnan ja markkinan välistä yhteensopivuutta, joka määrittelee lopulta startupin aseman markkinoilla. Tästä syystä kilpailuedun kehittäminen alkaa sisäisistä tekijöistä. Nämä muodostavat myös startupin kestävän kilpailuedun, joka koostuu käynnistämisvaiheessa perustajatiimin inhimillisestä pääomasta, koska sitä on vaikea jäljitellä. Tulokset osoittavat kuitenkin, että kestävä kilpailuetu ulottuu mallin ulkopuolelle, sillä se edellyttää jatkuvaa oppimista sekä kehitystyötä. Säilyttääkseen kestävän kilpailuedun startupin olisi kyettävä tunnistamaan ja muokkaamaan resurssipohjaansa mahdollisimman tehokkaasti.fi
dc.description.abstractSoftware start-ups are created every day around the world. Despite these success stories, the vast majority fail within two years of their creation, even before they reach their commercial potential. Research shows that most software start-ups develop products without understanding their customers' problems and one of their biggest challenges is delivering the right customer value. This challenge results in a lack of competitive advantage in the market and an innovative product or service alone is not enough to create a sustainable competitive advantage, as competitors are able to react quickly to supply. This thesis examines the competitive advantage of a software start-up. The thesis will take the form of a literature review to gather information on software start-ups, competitive advantage and the relationship between the terms. The aim of the thesis is to provide information on how a software start-up can seek and achieve competitive advantage in the start-up phase As a result of the analysis, the literature review provides a basis for a model that could be used in further research to develop a single view of the framework of competitive advantage for software start-ups. The model consists of two components: internal and external factors. The internal factors are the resources and capabilities that a start-up uses to bring a new technological product or service to market that creates superior value for customers. The external factors are the competitive environment and the market to which the start-up will eventually move once it has found superior value. In an existing market, the startup's competitive advantage may be based on lower price, niche-market, better product features, better service or a combination of these. In addition, a start-up can compete in new markets. In any competitive strategy, competitive advantage requires a match between supply and market, which ultimately determines the start-up's position in the market. Therefore, the development of competitive advantage starts with internal factors. These also constitute the sustainable competitive advantage of a start-up, which consists of the human capital of the founding team at the start-up stage, as this is difficult to replicate. However, the results show that sustainable competitive advantage extends beyond the model, as it requires continuous learning and development. To maintain a sustainable competitive advantage, a start-up should be able to identify and adapt its resource base as efficiently as possible.en
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.subject.otherasiakasarvo
dc.titleStartup-ohjelmistoyrityksen kilpailuetu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206023046
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoohjelmistoala
dc.subject.ysoliiketoimintamallit
dc.subject.ysostartup-yritykset
dc.subject.ysokilpailuetu
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysoyritysstrategiat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record