Privacy Policy Factors : The Effects on Use Continuance in Social Networking Services
Kaikilla sosiaalisilla verkostoitumispalveluilla on palveluntarjoajan luomat
yksityisyyskäytännöt. Ne kertovat käyttäjille, miten palveluntarjoaja kerää data
käyttäjistä, mitä dataa kerätään, miten sitä säilytetään ja miten palveluntarjoaja
käyttää kerättyä dataa. Käyttäjän on hyväksyttävä palvelun
yksityisyyskäytännöt, mikäli hän haluaa käyttää palvelua. Yksityisyyskäytännön
vaikutukset käyttäjän yksityisyyteen voivat kuitenkin muuttua, kun
palveluntarjoaja tekee muutoksia yksityisyyskäytäntöihinsä palvelun
käyttöönoton jälkeen. Tämä vaikutus voi olla joko positiivinen tai negatiivinen.
Jos vaikutus yksityisyyteen on negatiivinen, se pakottaa käyttäjän
uudelleenarvioimaan yksityisyyskäytäntöjen ehdot ja päättämään haluaako hän
jatkaa palvelun käyttöä, yksityisyyttä heikentävästä vaikutuksesta huolimatta,
nauttien edelleen palvelun hyödyistä vai lopettaa palvelun käyttö negatiivisen
vaikutuksen takia ja menettää palvelun hyödyt. Käyttäjän
käytönjatkamiskäyttäytymisen ja -päätöksenteon ymmärtäminen on tärkeää niin
yksityisyyskäyttäytymisen näkökulmasta, jotta pystytään tukemaan käyttäjiä,
kuin palveluntarjoajan tukemisen näkökulmasta, jotta kyetään avustamaan
palveluntarjoajia palveluiden menestyksen takaamisessa. Aiempi tutkimus on
löytänyt joukon tekijöitä, jotka vaikuttavat käytön jatkamisaikomukseen
erilaisissa konteksteissa, mutta yksityisyysselkkausten kontekstia ei ole käsitelty
aiemmassa tutkimuksessa. Tässä tutkimuksessa kehitetään tutkimusmalli, jolla
pyritään tutkimaan ja ennustamaan käytönjatkamisaikomusta
yksityisyysongelmien kontekstissa yksityisyyskäytäntöihin liittyvien tekijöiden
ja aiemman tutkimuksen löydösten perusteella. Tutkimuksen kvantitatiivinen
data kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Analyysin tulokset osoittavat, että
yksityisyysongelmien kontekstissa vaaditaan erilaista lähestymistapaa
käytönjatkuvuuden ennustamiseen kuin tavallisen käytön kontekstissa. Tulosten
mukaan luottamus palveluntarjoajaan ja yksityisyystietoisuus ovat
käytönjatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä tässä kontekstissa. Nämä tulokset
tukevat tutkimusta ja käytäntöä sillä ne osoittavat yksityisyysselkkausten
erilaisuuden verrattuna muihin aiemmin tutkittuihin konteksteihin. Sosiaalisten
verkostoitumispalveluiden tarjoajien tulisi huomioida nämä tulokset
pohtiessaan, kuinka he käsittelevät ja tiedottavat käyttäjiään yksityisyyteen ja
yksityisyyskäytäntöihin liittyvissä aiheissa.
...
All social networking services have a privacy policy created by the provider of
the service. It informs users of the data collection, storage and use by the service
provider. Users have to accept the terms set in the privacy policy in order to use
the service. Changes made to the privacy policy during long term service use can
however change the way the privacy policy affects user’s privacy. This effect can
be either positive or negative. If the effect is negative, it forces the user to re-
evaluate the terms of use and whether they would like to continue using the
service despite the reduction in the level of privacy still enjoying the benefits of
the service or abandon the service due to its negative effect on privacy and lose
the benefits of the service in the process. Understanding the use continuance
behaviour and decision-making of users is important in terms of both privacy
behaviour to support the user as well as assisting the service providers in
ensuring long term success of their services. In this study a literature review is
conducted into the topics of privacy, privacy policies and use continuance.
Previous literature has shown that there are various factors that affect use
continuance intention within different contexts. However, the context of privacy
incidents has not been addressed. In this study a research framework has been
developed to examine and predict the users’ use continuance intention in the
context of privacy incidents based on privacy policy associated factors as well as
factors identified in existing use continuance literature. A survey study collected
quantitative data for purposes of the analysis. The results suggest that privacy
incidents as a context require a different approach to predicting use continuance
than regular use contexts. Trust and privacy awareness are confirmed to be
affecting factors in use continuance in this context. These results have
implications for research and practice as they highlight the disparity of the
privacy incident context in comparison to other contexts studied in previous
literature. For practice the results of this study should be taken into account when
SNSs providers consider how they address and inform their users about privacy
and privacy policies.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
How location-based social network applications are being used
Brennan, Sean (2015)Location-based social network applications have globally become very popular with the expansion of smartphone usage. Location-based social networks (LBSN) can be defined as a site that uses Web 2.0 technology, GPS, WiFi ... -
Perceived effectiveness of privacy policy and its association with trust and behavioral intention to participate in a digital workplace wellness program
Peltoniemi, Ari (2020)The Perceived Effectiveness of Privacy Policy (PEPP) is a topical issue in information privacy research. In this study we developed a research model applying Theory of Reasoned Action and the Privacy–Trust–Behavioral ... -
Information sharing in the era of social media
Jin, Xueyu (University of Jyväskylä, 2016)Social media has become ubiquitous in just a few years. Their success depends on users’ willingness to continue investing their time and attention in this media and share their knowledge with each other in the absence of ... -
Children as social actors negotiating their privacy in the digital commercial context
Srivastava, Sonali; Wilska, Terhi-Anna; Nyrhinen, Jussi (SAGE Publications, 2023)This study advances research on children’s negotiation of online commercial privacy by identifying an act of digital agency by children that may serve their current needs but can also impact children negatively. Secondly, ... -
Enablers of and constraints on employees' information sharing on enterprise social media
Laitinen, Kaisa; Sivunen, Anu (Emerald, 2021)Purpose – The purpose of this study is to investigate the various enablers of and constraints on employees’ information sharing on an enterprise social media platform. It draws on two theoretical perspectives, communication ...