In the name of the best within you : a rhetorical analysis of "This is John Galt speaking"
Vuonna 1957 Ayn Randin kirjoittama Atlas Shrugged on saanut vahvaa kritiikkiä ja kannatusta. Teoksen viimeisessä osassa esiintyy hahmo nimeltä John Galt, josta kehittyy yksi teoksen keskeisimmistä hahmoista. Kolmannen osan seitsemännessä luvussa Galt kaappaa radiolähetyksen, ja pitää usean tunnin mittaisen puheen, joka toimii yhtenä tarinan kliimakseista. Ayn Rand on todennut Galtin puheen sisältävän objektivismin, Randin itse nimittämän aatteen, filosofian. Galtin pyrkimys on objektivistisen filosofian kautta vakuuttaa yleisönsä hylkäämään kollektivistisen arvomaailman.
Tämän tutkimuksen tavoite on analysoida Aristoteleen eetoksen, paatoksen ja logoksen esiintymistä, tarkoitusta sekä niiden trendejä John Galtin radiopuheessa Ayn Randin teoksessa Atlas Shrugged. Tutkimusmenetelmäni on diskurssianalyysin alle luokiteltava, teoksen narratiivin sekä kontekstin huomioiva retoriikka-analyysi. Analyysi on laadullinen, ja pohjaa itsensä puheen kriittiseen tulkintaan.
Tutkimus osoittaa Galtin säännöllisesti hyödyntävän Aristoteleen kolmea retorista metodia. Kukin metodi on uniikki tavassaan esiintyä, yleisyydessään ja ilmenemisessään. Metodeilla on havaittavasti omat suostuttelua edistävät tarkoituksensa, jotka ovat sidoksissa vedottavaan retoriseen metodiin. Kunkin metodin retorinen tarkoitus poikkeaa havaittavasti toisten metodien tarkoituksista. Tutkimus löysi tarkasteltavien retoristen metodien määrätietoista käyttöä tutkittavassa puheessa. Löydökset luovat pohjan Galtin puheen retoriselle tulkinnalle ja mahdollisesti valaisee syitä puheen sekä objektivismin suostuttelevuudelle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
Kauppinen, Tiia (2024)Yhä useampi kuluttaja on tietoinen yritysvastuun osa-alueista, mikä heijastuu ostokäyttäytymiseen. Tämän seurauksena pikamuotiyritykset joutuvat mukauttamaan viestintäänsä, jotta se vastaisi sidosryhmien entistä korkeampia ... -
"We can all hear change strumming; won't you sing along?" : metaphors of political action in children's literature
Jalonen, Hilla (2022)Lasten kirjallisuudella voidaan ajatella olevan monia tarkoituksia: se tarjoaa lukijoilleen ajanvietettä, uutta tietoa ja viihdettä. Lasten kirjojen avulla lapset voivat kehittää lukutaitoaan ja oppia ympäröivästä maailmasta. ... -
“she’s already had everything she needs within herself” : representations of Women’s Empowerment in Rupi Kaur’s The Sun and Her Flowers
Hagman, Emmi (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on osoittaa kielellisiä keinoja, joilla naisten voimaantuminen sanoitetaan intialaistaustaisen kanadalaisrunoilijattaren Rupi Kaurin The Sun and Her Flowers – runokokoelmassa (2017). Naisten ... -
Mr. Vice President, I’m speaking : A rhetorical discourse analysis of Kamala Harris’s argumentation in the vice-presidential debate in 2020
Juppi, Mari (2023)Kamala D. Harris vannoi valansa Yhdysvaltain varapresidentiksi 20. tammikuuta 2021 ja samalla hänestä tuli Yhdysvaltain ensimmäinen naisvarapresidentti, ensimmäinen afroamerikkalainen varapresidentti ja ensimmäinen ... -
Harry Potter and Discrimination : a critical discourse analysis of the wizarding society in the Harry Potter and the Deathly Hallows book
Hirvonen, Paula (2021)Harry Potter -kirjasarja on valtaisa kansainvälinen ilmiö, joka kerää faneja vielä yli vuosikymmenen jälkeen sarjan viimeisen kirjan julkaisemisesta. Kirjoissa seurataan velhopoika Harryn kasvutarinaa ja käsitellään muun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.