Arvon yhteisluonnin kokemuksia Firstbeat Life -hyvinvointipalvelussa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tutkitaan, millaisia arvoja Firstbeat Life -hyvinvointipalvelun palveluntarjoajat ja loppukäyttäjät kokevat arvon yhteisluonnin avulla. Arvon yhteisluonnin teoriaa on tutkittu palvelupohjaiseen markkinaan siirryttäessä. Hyvinvointipalvelut ovat yleistyneet, etenkin COVID-19-pandemian aikana, jolloin myös yritykset ovat olleet entistä tarkempia henkilöstönsä hyvinvoin-nista. Firstbeat Life on Firstbeat Technologiesin kehittämä hyvinvointipalvelu, joka toimii tutkimuksen tarkasteltavana palveluna. Tutkimuksen konteksti muodostui palveluntarjoajien ja heidän loppukäyttäjien väliseen palvelun käyttökontekstiin. Firstbeat Lifen B2B2C-toiminta-asetelma ja uusi palvelukon-septi toi myös tarvetta tutkia palvelun toimivuutta ja sitä, kuinka eri osapuolet kokevat saavansa arvoa palvelusta. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkas-tella aikaisempia tutkimuksia ja teorioita arvon yhteisluonnista hyvinvointi-palveluissa, joissa oli hyödynnetty digitaalisia ratkaisuja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin Firstbeat Life -palvelun palveluntarjoajia ja näiden loppukäyttäjiä. Tutkimus taustoitettiin aikaisem-pien tutkimusten kirjallisuuskatsauksella, jolla pystytään luomaan käsitys yleisestä arvon yhteisluonnista ja keskittyen myös hyvinvointipalveluiden yleispiirteisiin sekä niiden käytön avulla koettaviin arvoihin. Haastatteluissa hyödynnettiin temaattista synteesiä. Haastatteludata litteroitiin analysoitavaan muotoon ja jaettiin ensiksi utilitaristisiin, hedonistisiin ja sosiaalisiin arvoihin, jotka nähtiin esiintyvän myös aikaisempien teorioiden yleisimpinä arvon muo-toina. Havaitut arvot jaettiin yläteemoihin: palvelun pitkäkestoisuuteen, käy-tössä olevaan teknologiseen työvälineeseen sekä palvelun vaikuttavuuteen. Arvoa havaittiin muodostuvan näiden teemojen ympärille.
...
The purpose of the study was to create an understanding of the values that can be achieved through value co-creation in Firstbeat Life. The theory of value co-creation has been studied in the transition to a service-based market. Wellbeing services have become more common, especially during the COVID-19 pandemic, when companies have also become more interested about the well-being of their employees. Firstbeat Life is a wellness service developed by Firstbeat Technologies. The context of the study was built upon the interaction between the service providers and their end-users. Firstbeat Life’s B2B2C-business model and new service concept also created a need to study how functional the service is and how different participants experience to gain value from it. The aim of the study was also to examine previous research and theories on the value co-creation in wellbeing services that utilized digital solutions. The study was conducted as a qualitative case study interviewing Firstbeat Life service providers and their end-users. The study was backed up by a literature review of previous studies, which can create an understanding of the general value co-creation and focuses on the general features of welfare services and the values experienced through their use. Thematic synthesis was utilized in the interviews. Interview data were transcribed into the form to be analyzed and first divided into utilitarian, hedonistic, and social values, which were seen as the most common forms of value in previous theories as well. The observed values were divided into upper themes: the longevity of the service, the technological tool used and the effectiveness of the service. Value was found to form around these themes.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työntekijöiden kokemuksia TunteVa-työskentelystä muistisairaiden kohtaamisessa : "no minusta on tullut paljon parempi hoitaja"
Laitinen, Merja (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää työntekijöiden kokemuksia TunteVa -työskentelystä ja niiden merkityksiä muistisairaiden kohtaamisessa. Väestön ikääntymisen myötä muistisairaiden määrä tulee kasvamaan. ... -
Lastensuojelun systeeminen toimintamalli : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia ja mallin toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä
Järvi, Laura; Lepola, Marika (2022)Pro gradu -tutkielmassa selvitämme työntekijöiden kokemuksia lastensuojelun systeemisestä toimintamallista. Tutkimme, toteutetaanko systeemisen toimintamallin ydinelementtejä toimintaperiaatteiden mukaisesti ja kuinka hyvin ... -
Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista
Schüler, Milka (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ... -
Systeemisen toimintamallin avulla kohti vaikuttavaa lastensuojelua
Valén, Kati (2023)Tämän integratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoitus oli tarkastella lastensuojelun systeemistä toimintamallia vaikuttavuuden näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli löytää systeemisen toimintamallin elementtejä, jotka ... -
Yksivuotiaiden lasten äitien varhaiskasvatuspalvelutyytyväisyyden rakentuminen
Saranko, Lotta; Makkonen, Mariia (2018)Tämä tutkimus selvitti äitien tyytyväisyyttä yksivuotiaan lapsensa varhaiskasvatuspalveluun tarkastelemalla palvelutyytyväisyyden ulottuvuuksia. Lisäksi selvitettiin äitien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisen ...