University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Arvon yhteisluonnin kokemuksia Firstbeat Life -hyvinvointipalvelussa

Thumbnail
View/Open
805.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tinakari, Vili
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tutkitaan, millaisia arvoja Firstbeat Life -hyvinvointipalvelun palveluntarjoajat ja loppukäyttäjät kokevat arvon yhteisluonnin avulla. Arvon yhteisluonnin teoriaa on tutkittu palvelupohjaiseen markkinaan siirryttäessä. Hyvinvointipalvelut ovat yleistyneet, etenkin COVID-19-pandemian aikana, jolloin myös yritykset ovat olleet entistä tarkempia henkilöstönsä hyvinvoin-nista. Firstbeat Life on Firstbeat Technologiesin kehittämä hyvinvointipalvelu, joka toimii tutkimuksen tarkasteltavana palveluna. Tutkimuksen konteksti muodostui palveluntarjoajien ja heidän loppukäyttäjien väliseen palvelun käyttökontekstiin. Firstbeat Lifen B2B2C-toiminta-asetelma ja uusi palvelukon-septi toi myös tarvetta tutkia palvelun toimivuutta ja sitä, kuinka eri osapuolet kokevat saavansa arvoa palvelusta. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkas-tella aikaisempia tutkimuksia ja teorioita arvon yhteisluonnista hyvinvointi-palveluissa, joissa oli hyödynnetty digitaalisia ratkaisuja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin Firstbeat Life -palvelun palveluntarjoajia ja näiden loppukäyttäjiä. Tutkimus taustoitettiin aikaisem-pien tutkimusten kirjallisuuskatsauksella, jolla pystytään luomaan käsitys yleisestä arvon yhteisluonnista ja keskittyen myös hyvinvointipalveluiden yleispiirteisiin sekä niiden käytön avulla koettaviin arvoihin. Haastatteluissa hyödynnettiin temaattista synteesiä. Haastatteludata litteroitiin analysoitavaan muotoon ja jaettiin ensiksi utilitaristisiin, hedonistisiin ja sosiaalisiin arvoihin, jotka nähtiin esiintyvän myös aikaisempien teorioiden yleisimpinä arvon muo-toina. Havaitut arvot jaettiin yläteemoihin: palvelun pitkäkestoisuuteen, käy-tössä olevaan teknologiseen työvälineeseen sekä palvelun vaikuttavuuteen. Arvoa havaittiin muodostuvan näiden teemojen ympärille. ...
 
The purpose of the study was to create an understanding of the values that can be achieved through value co-creation in Firstbeat Life. The theory of value co-creation has been studied in the transition to a service-based market. Wellbeing services have become more common, especially during the COVID-19 pandemic, when companies have also become more interested about the well-being of their employees. Firstbeat Life is a wellness service developed by Firstbeat Technologies. The context of the study was built upon the interaction between the service providers and their end-users. Firstbeat Life’s B2B2C-business model and new service concept also created a need to study how functional the service is and how different participants experience to gain value from it. The aim of the study was also to examine previous research and theories on the value co-creation in wellbeing services that utilized digital solutions. The study was conducted as a qualitative case study interviewing Firstbeat Life service providers and their end-users. The study was backed up by a literature review of previous studies, which can create an understanding of the general value co-creation and focuses on the general features of welfare services and the values experienced through their use. Thematic synthesis was utilized in the interviews. Interview data were transcribed into the form to be analyzed and first divided into utilitarian, hedonistic, and social values, which were seen as the most common forms of value in previous theories as well. The observed values were divided into upper themes: the longevity of the service, the technological tool used and the effectiveness of the service. Value was found to form around these themes. ...
 
Keywords
arvon yhteisluonti palvelupohjainen markkinatapa palveluntarjoaja B2B2C-toimintamalli hyvinvointipalvelut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206023034

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lastensuojelun systeeminen toimintamalli : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia ja mallin toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä 

    Järvi, Laura; Lepola, Marika (2022)
    Pro gradu -tutkielmassa selvitämme työntekijöiden kokemuksia lastensuojelun systeemisestä toimintamallista. Tutkimme, toteutetaanko systeemisen toimintamallin ydinelementtejä toimintaperiaatteiden mukaisesti ja kuinka hyvin ...
  • Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista 

    Schüler, Milka (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ...
  • Virtuaaliyhteisöjen kuluttajamarkkinat : tulevaisuuden haasteita digitaalisten tuotteiden ja palvelujen myynnissä 

    Rahja, Jani (2001)
  • Hyvin toimeentulevien, varhaiskasvatuspalveluita käyttävien perheiden lapsenhoidon ratkaisut ja niihin kytkeytyvät tekijät 

    Erkkilä, Katja (2020)
    Perheiden varhaiskasvatuspalvelun tuottajan valinta on monitahoinen asia, johon vaikuttaa niin perheen elämäntilanne kuin ulkopuoliset, perheestä riippumattomat tekijät. Tässä tutkimuksessa selvitettiin hyvin toimeentulevien ...
  • Yksivuotiaiden lasten äitien varhaiskasvatuspalvelutyytyväisyyden rakentuminen 

    Saranko, Lotta; Makkonen, Mariia (2018)
    Tämä tutkimus selvitti äitien tyytyväisyyttä yksivuotiaan lapsensa varhaiskasvatuspalveluun tarkastelemalla palvelutyytyväisyyden ulottuvuuksia. Lisäksi selvitettiin äitien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre