University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta

Thumbnail
View/Open
1.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pakkanen, Karoliina
Date
2022
Discipline
KoulutusteknologiaKoulutusteknologia
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida laadullisin tutkimusmenetelmin, ja haastatteluaineiston avulla, miten vaikuttavaa Vamos 2. aste –hankkeen toiminta oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin hankkeen omia tavoitteita ja niistä muodostettujen tutkimuskysymysten avulla arvioitiin vaikutuksia hankkeeseen osallistuneiden oppilaitosten keinovalikoimissa, toimintakulttuurissa sekä hankkeeseen osallistuneiden nuorten opintoihin kiinnittymisessä ja hyvinvoinnissa. Lisäksi pohdittiin, oliko hankkeella muita vaikutuksia. Tutkimuksessa tunnistettiin hankkeen tavoitteista seuraavia teoreettisia käsitteitä: elämänhallinta, osattomuus, osallisuus, opintojen keskeyttämisen ilmiö ja opiskelijalähtöisyys. Haastatteluaineistoa tarkasteltiin laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysissä teoreettiset käsitteet auttavat tunnistamaan haastatteluista toimintatapoja, merkityksiä ja ilmiöitä. Vaikuttavuuden arviointi toteutettiin tavoitelähtöisenä arviointina ja sitä täydentää realistisen arvioinnin sovellus, jossa muodostetaan synteesi kulttuurisen köyhyyden teoriasta ja osallisuuden viitekehyksestä. Tutkimuksessa todettiin Vamos 2. aste –hanke vaikuttavaksi ja sen tarkastellut tavoitteet saavutettiin kaikki joko osin tai täysin. Haastatteluiden pohjalta voidaan sanoa, että hanke onnistui tuomaan valmentavaa työotetta mukaan oppilaitosten toimintaan ja siten panosti myös henkilöstön valmiuksiin. Opintojen keskeyttäminen on kompleksinen ilmiö, jossa on rakenteellisen tason ja yksilötason problematiikkaa. Opiskelijan elämänpolun ja opintopolun rikkaus ja oman näköisen elämän rakentuminen osana kasvua saadaan näkyväksi lähestymällä asiaa hyvinvoinnin teemoin. Tämän myötä sosiaalinen vahvistuminen ja suuremman osallisuuden kokeminen on mahdollista. Hankkeen vahvuus näkyikin toimijuuteen, sosiaalisen vahvistumiseen, elämänhallintaan ja opintoihin kiinnittymiseen keskittymisessä. Synteesi realistisen arvioinnin, kulttuurisen köyhyyden teorian sekä osallisuuden tilojen välillä osoitti, että kohtaamisten hetket voivat toimia käänteentekevinä ja mahdollistaa selviytymisen strategian muutoksen. ...
Keywords
osattomuus opintojen keskeyttämisen ilmiö ja opiskelijalähtöisyys vaikuttavuuden arviointi realistinen arviointi teoriaohjaava sisällönanalyysi opintojen keskeyttäminen elämänhallinta arviointi vaikuttavuus nuoret osallisuus hyvinvointi opiskelijat syrjäytyminen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206013031

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25552]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta 

    Nikkanen, Anna; Riihinen, Anne (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden ...
  • Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu : ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt 

    Okker, Sauli (2019)
    Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon ...
  • Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa 

    Mansikkamäki, Laura (2013)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ...
  • Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen 

    Ketomäki, Jaana (2011)
    Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa elämänhallinnallisten tekijöiden yhteyttä ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä rahankäytön, harrastusten, ...
  • Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi 

    Leinonen, Henri (2022)
    Mukamas Learning Design järjestää organisaatioille fasilitointikoulutuksia, joiden vaikuttavuutta ei ole aiemmin tutkittu kovinkaan laajasti. Tässä tutkimuksessa selvitetään monimenetelmäisen pitkittäistutkimuksen avulla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre