Lastenohjelmien käyttö varhaiskasvatuksessa
dc.contributor.advisor | Kuukka, Anu | |
dc.contributor.author | Kärsämä, Pia | |
dc.date.accessioned | 2022-06-01T07:31:59Z | |
dc.date.available | 2022-06-01T07:31:59Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81394 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista on lastenohjelmia käyttö varhaiskasvatuksessa sekä millä tavalla lastenohjelmia käytetään pedagogisessa toiminnassa varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvata lastenohjelmien käytön tämänhetkistä tilannetta varhaiskasvatuksessa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2021 verkkokyselynä varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatuissa Facebookin ammatillisissa ryhmissä. Aineiston keruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-kyselyohjelmiston avulla. Tutkimukseen osallistui 50 varhais-kasvatuksen ammattilaista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaan. Tutkimuksen mukaan lastenohjelmien käyttöön varhaiskasvatuksessa olivat yhteydessä käytännön toteutus, oppimisympäristö sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset lastenohjelmien käytöstä. Pedagogisen toiminnan osalta lastenohjelmia käytettiin pedagogisen toiminnan tukena sekä laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueiden rikastamisessa. Tulosten perusteella lastenohjelmilla ei ole vakiintunutta paikkaa varhaiskasvatuksen toimintamuotona, sillä lastenohjelmien käyttö oli tutkimukseen osallistuneiden mukaan vaihtelevaa. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset olivat huolissaan liiallisesta ruutuajasta sekä lastenohjelmien negatiivisista vaikutuksista muun muassa lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Merkittävä hyöty lastenohjelmien käytöstä nähtiin olevan lasten motivointiin ja innostamiseen. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Lastenohjelmien käyttö varhaiskasvatuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206013018 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lastenohjelmat | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | media | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Pro gradu -tutkielmat [29564]