Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maaliskuussa 2020 koronapandemia pakotti koulut siirtymään etäopetukseen ja
koulunkäynti nousi julkiseen keskusteluun myös mediassa. Mediatekstit rakentavat sosiaalista todellisuutta ja voivat luoda oletuksia opettajista ja odotuksia heidän työnsä merkityksestä. Nämä oletukset ja odotukset voivat vaikuttaa opettajien toimintaan, koulutuksen sisältöihin ja käytäntöihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten opettajan työtä kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa koronapandemian alkuvaiheessa. Tutkimuskysymykset ovat: Mitä opettajista ja opettajan työstä kirjoitettiin koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa? Mitä odotuksia
opettajille ja heidän työlleen asetettiin ja millaisia oletuksia heidän työstään tehtiin koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa?
Tutkimus on laadullinen ja analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksen aineisto koostuu 61:stä Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksesta, jotka koskevat koulunkäyntiä perusasteella koronapandemian aikana ja jotka on julkaistu kevään ja kesän 2020 aikana. Kirjoituksista 24 on opetushenkilöstön kirjoittamia.
Opettajia ja heidän työtään kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidepalstalla viiden
teeman alla, joista työn sisältö oli selvästi suurin. Muut teemat olivat etäopetukseen siirtyminen ja digiloikka, arvostus ja palaute, hyvinvointi sekä ennen kriisiä ja kriisin jälkeen. Teemojen sisällä esiintyi koulun tarkoitukseen, opetuksen sisältöön ja opetuksen ja oppimisen vastuuseen kohdistuvia oletuksia ja odotuksia.
Mielipidekirjoituksissa opettajan työ näyttäytyi mukautuvana, vastuullisena,
raskaana, aikaa vievänä ja yhteiskunnallisesti tärkeänä. Uuden ja yllättävän tilanteen aiheuttama hämmennys ja epätietoisuus näkyi aineistossa. Koulun tehtävää kuvailtiin monitahoiseksi: opettaminen, kasvattaminen ja kokonaisvaltainen hyvinvointi olivat kirjoitusten keskiössä. Kirjoituksissa tuotiin esiin opettajien ja koulun kantaneen vastuuta opetuksesta, mutta korostettiin myös vanhempien kasvanutta roolia oppilaiden oppimisen tukemisessa. Mielipidekirjoitukset loivat odotuksia siitä, että koulun tulisi olla muuttumaton ja turvallinen paikka, myös keskellä kriisiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
USA:n presidentinvaalien ehdokkaiden representaatiot vaaliväittelyitä koskevissa Helsingin Sanomien uutisteksteissä
Knuutila, Saara (2017)Tässä tutkielmassa olen tutkinut Helsingin Sanomien uutisten muodostamia representaatioita vuoden 2016 Yhdysvaltain presidentinvaalien ehdokkaista Donald Trumpista ja Hillary Clintonista. Vaaleista uutisoitiin run-saasti ... -
”Pelkään silti, että minulle voi käydä samoin kuin monille muillekin” : sisällönanalyysi lasten hankintaan liitetyistä riskeistä Helsingin Sanomien lukijoiden mielipidekirjoituksissa vuosina 2019 ja 2020
Sipinen, Sanni (2021)Suomessa syntyvyys on laskenut vuodesta 2011 eteenpäin aina vuoteen 2019 asti. Poikkeusvuonna 2020 syntyvyys lähti lievästi nousuun, mutta pidemmän ajan kehityskäyrä on edelleen laskusuuntainen. Syntyvyyden lasku on ... -
Aktivoimaantuneet ja aktivoimattomat : vuoden 2018 julkinen keskustelu aktiivimallista Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
Turpeinen, Joose (2020)Tutkielmassa tarkasteltiin julkista keskustelua aktiivimallista sen käyttöönottovuoden 2018 ajalta. Aineistona käytettiin Helsingin Sanomista löytyviä mielipidekirjoituksia ja niistä löytyviä julkisia kannanottoja, eli ... -
"Kun tietotekniikkaa hyödynnetään pedagogiikka edellä, päästään syvään oppimiseen" : opetusteknologia Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010-2015
Manninen, Erika (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa opetusteknologiasta käytyä julkista keskustelua Helsingin Sanomien mielipidepalstalla vuosina 2010-2015. Aihetta lähestyttiin selvittämällä, mistä aihepiireistä käsin ... -
Perustulokeskustelu Suomessa : sisällönanalyysi perustulokeskustelusta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa 1990-2015
Manninen, Teemu (2016)TIIVISTELMÄ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, sosiaalityön yksikkö MANNINEN, TEEMU: Perustulokeskustelu Suomessa – Sisällönanalyysi perustulokeskustelusta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.